>

Wednesday, May 14, 2008

Senyumlah

بسم الله الرحمن الرحيم

Pepagi ni free block, iaitu block 2. Maka, aku nak basuh baju jap, kemudian nak gi RC, untuk study of course, xkan nak makan kut.

Terkenang peristiwa di sekolah dulu. Kami, para exco sewaktu baru dilantik masa tingkatan 4, mendapat pressure yg giler2 daripada form 5. Ramai gak yg x berpuas ati dengan kami. Sampaikan batch sendiri seolah-olah memulaukan kami. Sedih. Pilu. Dan perasaan2 lain yg pasti anda dapat memahami. Aku lihat seorg rakanku ni begitu terkesan. Die rasa amat down. Nampak jelas di wajahnya kemurungan dan kesedihan. Die yg pada asalnya seorang yg ceria, bertukar menjadi seorang yg bermuram durja. Almost seminggu die x tersenyum dan memasamkan muke, lebih masam dari limau nipis. Ditambah lagi ngan masalah2 lain.

The image “http://www.cheryllavender.com/The%20Sad%20Clown.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.
Ini bukan rupe kawanku

Aku berasa bertanggungjawab terhadap kawanku ni. Namun, macam yg korg kenal aku, aku ni bkanlah orang yg pandai berkata-kata. X termampu nak luahkan kata2 indah lagi berbunga, apatah lagi berpantun, bersyair dan berdikir? Tapi, still, aku rase aku perlu buat sesuatu. Jadi, aku mengambil sekeping kertas lalu menulis nota pendek,

Senyumlah, walau kau berada dalam keadaan paling sukar dalam hidupmu.

Sape dalam dunia ni x pernah hadapi masalah? Kalau ade org camtu, sile bgtau aku. Aku pasti, ramai daripada kiter pernah dan masih mempunyai masalah, x kesahla dlm pelajaran ke, keluarga, kewangan atau masalah hati yg biase menimpa remaja zaman sekarang. Tapi, adakah dengan bermuram dan memasamkan muke sehingga pH 1.0 dapat selesaikan masalah? Pernah mendapat SMS daripada saper ntah yg berbunyi,

If you face a problem, it's good to say
Oh God, I have a problem,
but it's better to say
O problem, I have God

Allah berfirman
وَلَا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَهَا وَلَدَيْنَا كِتَابٌ يَنطِقُ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
Dan Kami tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya; dan di sisi Kami ada sebuah Kitab (suratan amal) yang menyatakan segala-galanya dengan benar, sedang mereka tidak dianiaya.
(Al-Mukminun: 62)

Dah nah dekat ngan exam A-level ni, memacam ragam yg dapat kiter lihat. Ade yg OK, dan x lupe gak yg x OK. Tapi, nasihat aku kepada pembaca dan diri aku terutamanya, janganlah memurungkan dan memasamkan diri anda tu. Dan jangan sesekali putus asa. Perasaan putus asa, patah semangat, bersangka buruk, dan menyibukkan diri dgn mencari-cari aib dan kesalahan orang dan besar mulut hanya akan membuatkan anda menjadi lebih muram, dan akan memenjarakan jiwa dalam bilik yg gelap. Jadi, tinggalkanlah amalan2 yg x baik itu.

Janganla sedih, sebab, sebesar mana masalah korg, x dapat gak diatasi ngan menyedihkan diri, tapi korg hanya akan menambahkan masalah dan menambah beban (sebut bay-ban menurut org Melaka) dalam diri korg. Lihatlah sekeliling korg, well, sekeliling mungkin x jadi. Lihatlah dunia, ade org yg kebuluran, ade org yg hilang tangan dan kaki, ade org yg x dapat melihat, tapi, anda masih lagi mempunyai banyak nikmat kan? Jadi, instead of bersedih, gunekanlah nikmat2 yg Allah bagi tu untuk mencari jalan penyelesaian untuk masalah korg.

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
(Ar-Rahman: 16)

Maka, ape kesimpulannya? Ubat untuk segala masalah adalah dengan kembali dan meminta kepada Allah. Senyumlah selalu, kerana anda mempunyai Allah yang sentiasa akan membantu anda, jika anda yakin dan percaya. Dan senyumlah, kerana percayalah, senyuman tu dapat meringankan kegusaran hati, dan dapat melembutkan hati orang di sekeliling anda. Klu x percaya, bleyh try. Cume, janganlah menggatal nak senyum2 ngan yg bukan Mahram, itu menggatal namanya.

http://www.wikihow.com/images/1/12/Smile_782.jpg
Senyumlah selalu!!!

Semailah hari ini dengan bunga senyuman dan petiklah daripada hari ini kuntuman kebahagiaan. (Aku pikir sendiri ayat ni, sori kalau salah tatabahasa)

Nukilan oleh aku yg tersenyum, huhuhu.....

Photobucket

No comments: