>

Monday, May 5, 2008

Dunia Blog yang Lewah

بسم الله الرحمن الرحيم

Pertama-tama skali, maybe ade antara korg yg pelik dan pening dan sebagainya. Apakah maksud lewah tu sendiri. Hurmm...

http://www.popular.com.sg/images/product/book/55620.jpg

Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga:

(léwah); melewah 1. telalu banyak hingga berlimpah-limpah (barang dll), mewah; 2. berlebih-lebih sehingga tertambah perkara, hal, dsb yg tidak perlu (mis perkataan yg digunakan dlm ayat): penggunaan kata yg ~ dlm pembinaan ayat perlu dielakkan;kelewahan hal (keadaan) yg berlebih-lebihan.

Yurp, dunia blog semakin melewah. Semakin berlimpah-limpah blog2 yg muncul. Dari golongan atasan sehinggalah golongan biase, memasing kiasu nak ade blog sendiri. Beberapa hari lpas, akhbar menyiarkan tentang veteran politik negara, iaitu Tun Mahathir Mohamad yang sudahpun membuat blog beliau sendiri dengan alamat http://www.chedet.com/. X lupe juga dgn ahli2 politik yg lain, memasing sudah terjun ke dalam Blogoshere yg amat luas dan complex ini.

http://peacecorpsonline.org/messages/jpeg/mahathir.jpg

Itu kalau kiter tgk dalam perspektif yang agak luas. Meh kiter kecilkan skop. Aku nak fokus kepada keadaan kolej kiter. Memang sifat kekiasuan pelajar x dapat dinafikan apabila dari hari ke hari, semakin bertambah bilangan bloggers yang muncul. Ade yg mewakili kelab dan persatuan, dan ramai yang bersifat individu. Tgk jer pada list yg ade pada sidebar blog aku, berjela-jela panjangnya. Tu pun baru yg dapat aku detect, x kire lagi yg berblogging secara underground.

Shumuri?

Apabila perkataan tu diajukan kepada aku, aku terbeliak mata. Dalam pikiranku hanya terpikirkan sate Haji Samuri. Namun, setelah diulang, aku sedar yang Shumuri dan Samuri bukanlah benda yg sama. Apakah die Shumuri itu?

http://www.asiacurry.com/upload/data/item_27866056Malay%20Sate%20(1).jpg

Shumuri tu adalah nama bagi sekumpulan bloggers yang baru berjinak dalam dunia blog ni. Mereka ni terdiri daripada 3 orang pelajar yang mengaku dirinya kacak dan misteri. Disebabkan permintaan daripada mereka, nama mereka tidaklah dipaparkan di sini. Persamaan yang dipunyai oleh mereka ialah mereka mampu berbahasa Pingu.

Malam semalam, Shumuri mencatat sejarah apabila menubuhkan blog bagi menyalurkan idea mereka. Majlis gilang-gemilang itu turut disertai oleh diriku. Silalah layari blog mereka dan silalah add mereka dalam blogroll anda:

http://shumuri.blogspot.com/

Harapanku hanya satu. Gunakanlah saluran blog ni untuk menyalurkan pendapat sebaiknya. Janganlah jadikan blog sebagai medan menghentam, mengumpat atau memfitnah orang. Dan nasihat yang selalu aku lontarkan kepada yang baru berkecimpung dalam dunia ni, betulkan niat anda menulis blog tu sendiri. Andai betul niat di hati kerana, insyaAllah, akan istiqamah dan akan bersemangatlah anda walaupun tak ramai yang membaca. Ingatlah,

Write to express, not to impress

sabda Rasulullah saw: Bahawa Allah mencintai seseorang yang apabila ia mengerjakan sesuatu kerja, ia laksanakan dengan cemerlang.
(Hadith riwayat Al-Baihaqi)

And Allah knows best.....
Photobucket

No comments: