>

Friday, May 23, 2008

Free Block Yang Menyeksakan

بسم الله الرحمن الرحيم

وَالْعَصْرِ
Demi Masa!
إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.
(Al-Asr: 1-3)

Free Block. Suatu nikmat yang ramai student kat sini tunggu2 setiap hari. Aku x nafikan, aku salah seorang daripada mereka. Memang waktu free block adalah best utk ulangkaji sendiri dan bebas untuk kiter tentukan ape yg nak study.

Tapi, selepas mempunyai 6 free blocks, aku terasa kehilangan. Terasa kehilangan waktu precious bersama guru, bersama rakan-rakan di dalam kelas. Lain btul atmosphere dier. Btullah ape org cakap,

Kiter xkan menghargai apa2 kepunyaan kiter sehinggalah kiter kehilangannya

Aku ni seorang yg hyperactive, full of energy (ceewahh). Jadi, apabila tiada benda yg dijadualkan untuk aku buat, aku buntu. Biler dah baca buku beberapa helai, mule rasa x senang duduk. Rasa peli disebabkan jadual selama ni yg memang ketat. Tibe2 dapat free blocks, wah, janggalnya. Jadi, aku buat plan untuk menyalurkan tenagaku ini.

Kosong!!

Berbekalkan notes aplication Chemistry, aku menuju ke surau untuk buat benda yg patut dibuat. Kosong, tiada manusia. Well, ade lah, makcik2 cleaner yang InsyaAllah, banyak pahala membersihkan surau. Selain tu, kosong. Maka, setelah buat benda sepatutnya, aku menyelak notes aku dan bergerak puler ke Kg Sapphire.

Sampai di Kg Sapphire, aku bergerak ke bilik Syauqi. Aku memberi salam dan masuk ke biliknya. Kelihatan pelajar tajaan KPM ni sedang fokus membaca sesuatu. Jadi, aku pun belajar bersama-sama bakal guru Biology ini. Kami bincang Group IV dan Trabsition Metals. Alhamdulillah, ade sedikit input yg bermanfaat.

Kemudian, aku berterima kasih kepada Syauqi dan menuju pulak ke Kg Diamond, lebih spesifik, chalet Masrizan yg terletak selompat katak sahaja dari chalet Syauqi. AKu selak daun pintu itu perlahan-lahan. Kelihatan bakal guru Biology itu juga di common room sedang membuat latihan ChemisShree. Sungguh tekun. Aku menegurnya dan kami sesamer belajar pasal orbitals. Alhamdulillah, dapat suatu ilmu lagi.

bosan melayari internet...

Kawasan yg basernya jadi tempat discussion, kosong!!!

Aku berterima kasih kepada warga chalet itu dan bergerak pula ke Kg Garnet. Fokus utama, sudah pasti, chalet pilihan ramai, Chalet calon Mr Nice, saudara Hisham. Kelihatan Hisham sedang browse internet dan website yg dilayarinya adalah Seni Kehidupan. Banyak tul gambar menarik dalam website nih. Kami berbincang beberapa isu yg agak serius di mata, dekat di hati. Aku pelik, kosong je chalet ni, jadi, aku bertanya

Muadz xde ke?

Hisham menjawab, Ade kelas kut

Jadi, kami meneruskan perbincangan. Namun, aku agak terkejut apabila mendapati pintu bilik Muadz terbuka secara tiba2. Apakah? Adakah Muadz memang misteri seperti Si Misteri Topaz? Kelihatan Muadz keluar dari pintu menuju ke tandas. Kemudian, Muadz mendapatkan aku di common room. Kelihatan mata die merah. Aku tanya,

Tidur ke?

Wah, sedap btul tidoq, jawab Muadz dalam nada Penangnyer....

Alhamdulillah, visit ke chalet Hisham pun turut mendedahkan aku kepada beberapa ilmu, walaupun bukanlah ilmu A-level. Dah letih rasanya menelaah Chemistry, apa salahnya deviate sekejap untuk menelaah ilmu lain yg juga bermanfaat?Alhamdulillah juger, bagi aku, free blocks aku harini x disia-siakan, walaupun boleh diperbaiki lagi, dan aku berdoa moga2 free blocks aku untuk hari2 akan datang turut terisi secara efektif juger...

Kesimpulannya, kepada yg masih ade kelas, treasure them. Korg akan rasa kehilangan jika dah xde kelas nanti. Ini juga ditujukan khas untuk junior2ku, itupun klu korg bacala. Maybe korg rasa letih dan x bermaya nak gi klas, tapi hakikatnya, korg akan dijauhi daripada membuang masa dan korg akan lebih hargai masa.

Bak kata Hisham dan Shuib yg dah lama menikmati banyak free blocks,

Free blocks ni buat ko rasa makin malas dan letih jer....

Nikmatilah kelas korg. Sebab korg akan rasa blurr macam aku klu dah banyak sgt free block. X tau nak buat aper. Ingatlah

Time is free, but it's priceless.
You can't own it, but you can use it.
You can't keep it, but you can spend it.
Once you've lost it you can never get it back.

Aku perlu plan gak untuk esok, ape aktiviti2 aku...

Photobucket

1 comment:

Awang Najib Bin Awang Mohamad said...

yeah....btul tu...sgt2 malas klu free block..this topic, i like!!