>

Sunday, May 4, 2008

La Tahzan

بسم الله الرحمن الرحيم

Life is tough. Well, can't deny that. You cannot get something from nothing. To get something, you have to sacrifice something equivalent. That's the principle of equivalent trade (learnt this from Fullmetal Alchemist). To get Allah's paradise, the price is iman. As for the medics, the price to be a doctor is all the obstacles that you have to face.

http://www.stuff.co.nz/blogs/wp-content/uploads/2007/10/depressed-man.jpg

Lpas Maghrib semalam, seorang sahabatku meluahkan perasaan kepadaku berkenaan hidup ini. Yupp. x dinafikan, hidup ini tough dan amat sukar sekali untuk mendapatkan ape yg kiter mahukan. Aku suke untuk ambik bebudak Medic sebagai contoh, sebab diorg ni memang paling tough nampaknya. Ade segelintir yg still x dapat offer, I know, dan yg dah dapat offer plak perlu struggle untuk memperoleh gred yg bukanlah mudah nak didapati. Tapi, kenape perlu bersusah payah. Kakakku jugak ambik Medic, walaupun dalam negara, tapi tetap sibuk. Cuti die amat skit berbanding orang lain. Kengkadang die mengeluh, namun, abah slalu pesan,

You have chosen this path

Allah berfirman,

Dan janganlah kamu merasa lemah dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman.
(Ali-Imran: 139)

لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَ
Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita
(At-Taubah: 40)

Kesedihan adalah pembunuh motivasi, memadamkan semangat dan membekukan jiwa. Kesedihan hanya akan exert force untuk menghentikan dan bukan menggerakkan. Di kala nak exam ni, amat penting bagi kite untuk bersemangat dan jangan sesekali putus asa dan hilang motivasi nak study. Amat rugi andai kiter kecundang di saat-saat akhir ini.

Kesedihan akan mengotorkan hidup kita, mencucuk jarum2 halus berisi racun yang boleh menyebabkan kelesuan, keluhan dan kebingungan. Dan jika keadaan tambah kronik, hati akan mati daripada kehendak untuk melakukan kebaikan.

http://pastorandpeople.files.wordpress.com/2007/08/141.jpg

Boleh jika nak bersedih. Tapi, bersedihlah jika kiter gagal melaksanakan suruhan Allah. Bersedihlah jika kita melakukan larangan Allah, kerana tu tanda yang hati kiter masih disinari cahaya keimanan. Tapi, janganlah bersedih ke atas kehilangan nikmat dunia, kerana hakikatnya, semua tu milik Allah dan kerana segala-galanya yg berlaku adalah baik untuk kiter.

Kepada sahabatku yg bersedih dan nampak cam x smangat tadi, cmonla, bersemangatlah. Mungkin senang bagi aku yg berkata ni sebab aku x alami apa yg ko alami, tapi hanya ni jerla yg mampu aku katakan, aku x mampu nak memasukkan semangat dalam diri ko, hanya mampu menasihati, maaf andai tersilap bicara.

حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung.
(Ali-Imran: 173)

Photobucket

No comments: