>

Friday, May 30, 2008

Berakhirnya Sebuah Subjek

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, pagi tadi berlangsung sudah peperiksaan Kertas 5 Kimia Peperiksaan Antarabangsa Universiti Cambridge. Dan dengan ini, aku mengumumkan, tamat sudah subjek kimia aku. 2 tahun study, dan akhirnya, tamat di sini. Apabila keluar dari dewan tadi, memasing berkata

Waaa, sape yg kate kluar re-cristallysation??

Ade yg tersenyum, dan x kurang jugak ade yg bersedih. Aku, neutral. Tidaklah gembira dan tidak pula sedih, namun, aku bersyukur, at least, aku dapat menjawab soalan tadi. Malas nak bincang lagi. Hanya mampu berdoa sekarang.

Terima kasih kepada Guru-guru Kimia aku sejak aku junior dahulu:

-En Zabed
-En Hanson
-Puan Laili
-Puan Shree

Terima kasih kerana menyampaikan ilmu kimia yg tidaklah mudah untuk diterangkan, kerana memerlukan penyampaian yg cukup baik. Maaf andai kami menyakitkan hati, andai kami x buat homework (slalu), berbual dalam kelas (slalu gak), dan ada kalanya tidur dalam kelas (kadang2), maaf juga atas kenakalan kami. Dan terima kasih kerana bersabar dengan kerenah kami.

Aku teringat kembali zaman2 belajar Chemistry junior dahulu dan teringat lagi kata2 famous guru2 yg mengajar:

En Zabed: Syauqi, you are late 5 minutes!!!

En Hanson: Who is sitting on a mouse???

Puan Laili: Everything is so simple

Puan Shree: Don't Panic!!!

2 tahun ni banyak mengajar aku. Banyak juge kemanisan yg aku rasai, terasa rindu kepada burette, kepada pipette dan kepada Bunsen burner. Huhuhu. To my classmates: Syafiq, Awang Najib, Syarif, Syauqi, Awe, Masrizan, Sin Chuan, Nadia, Laila, Esther, Hajar, Farah, Ee Yun, Husna (am I forgetting someone??), dan rakan AS, Syukri, thanx for da sweet memories!!! Juge tidak lupe kepada Lab Technician yg cemerlang, Pakcik Yaakub dan Abang Bad (Am I right?), salute ya!!!

Friendship is always a sweet responsibilty, never an opportunity

Dan telah kedengaran juger kata2 seperti:

Boleh dah bungkus buku Chemistry nak jual kat MUSCOM!!!

Huhuhu, sukati andala, moga sedekah kepada MUSCOM tu dibalas oleh Allah. Jom, jual kat MUSCOM dan klu boleh, bagilah banyak skit kepada MUSCOM tu, especially bebudak yg dapat buku free. Ingatlah:

Dari Abu Hurairah r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Tidaklah sesuatu pemberian sedekah itu mengurangi banyaknya harta. Tidaklah Allah itu menambahkan seseorang akan sifat pengampunannya, melainkan ia akan bertambah pula kemuliaannya. Juga tidaklah seseorang itu merendahkan diri karena mengharapkan keridhaan Allah, melainkan ia akan diangkat pula derajatnya oleh Allah 'Azzawajalla.
(Riwayat Muslim)

Slamat Berjuang kepada rakan2 yg amik S1 petang ni!!!

Photobucket

1 comment:

husna said...

j-pah..
owh...dat's so sweet!!
sy pun nk mintak maaf bebanyak kat kamu!!
doakan kejayan kita semua yek!!
xp