>

Saturday, May 24, 2008

Ilmu

بسم الله الرحمن الرحيم

Smalam ade kelas malam Chemistry (again!!). Dapat dilihat keazaman pada mata Miss Shree, tapi jelas pulak sifat pelajar2 yg masih x serius dan bermain2 dalam kelas, including diriku. Kami membincangkan paper 5 Chemistry. Hampir 2 jam juger perbincangan ini. Letih dan tepu kepala otak aku ni. Rasa nak ketuk2 jer kranium ni.

Ilmu. Pentingkah? Kenapa perlu kiter belajar? Aku sering tertanya-tanya kepada dirini suatu ketika dulu. Letih btul nak blajar ni. Banyak benda kena ingat, kena slalu buat latihan dan sebagainya. Dan ilmu bukan terbatas kepada ape yg di dalam buku, ilmu juga boleh diperoleh melalui pengalaman. Dan jangan plak terlalu sibuk mencari ilmu2 Chem, Bio dan Physics sampai terlupe untuk ulangkaji ilmu agama yg hakikatnya paling utama!

قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ
Allah berfirman: "Wahai Nuh! Sesungguhnya anakmu itu bukanlah dari keluargamu (kerana ia telah terputus hubungan denganmu disebabkan kekufurannya); sesungguhnya bawaannya bukanlah amal yang soleh, maka janganlah engkau memohon kepadaKu sesuatu yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya. Sebenarnya Aku melarangmu dari menjadi orang yang jahil".
(Hud: 46)

Kiter di Malaysia ni patut bersyukur kerana masih dikurniakan nikmat keamanan dan kiter masih boleh belajar dengan aman. Di Palestin dan negara2 bergolak lain, amat susah diorg nak pergi sekolah. Setiap saat memikirkan kekejaman Zionis. Tapi kite disini take keamanan for granted. Makin malas dan x serius blajar. Ingat, ilmu tu yg membezakan satu manusia ngan manusia lain.

Kebodohan merupakan tanda jiwa seseorang itu mati. Umurnya hanya akan disia-siakan begitu sahaja. Conversely, ilmu tu ibarat cahaya yang menghidupkan jiwa.

Sekitar kelas ChemisShree

Percaya atau x, dengan ilmu, kite mampu beroleh kejayaan. Dengan ilmu, kiter boleh mengubah nasib keluarga, masyarakat dan agama. Dengan ilmu, suatu yg baru dan menarik akan ditemui. Jalan yg gelap akan diterangi. Dan perkara ini xkan tamat. Setiap kali kiter tahu sesuatu yg baru, mesti ade lagi yg kiter x tahu. Contohnya camnila, masa SPM dulu, kite rasa apa yg kiter belajar dah cukup complicated kan? Chemistry contohnya, pasal electronla bla... bla... bla... Tapi, biler masuk A-level, there are far more complicated facts. Teringat kata2 pujangga

The possession of knowledge does not kill the sense of wonder and mystery. There is always more mystery.

Kejahilan adalah suatu yg membosankan dan menyedihkan. Kenapa? Sebab die x mendatangkan ape yg baru. Setiap persoalan tidak terjawab dan kiter sering tidak mengetahui kejadian sebenar. Bosan kan?

Jadi, klu korg nakkan kebahagiaan, carilah ilmu dan raihlah manfaatnya. InsyaAllah, jika penuh ilmu di dada, maka, akan hilang segala keresahan dalam hati, sebab kiter tahu, Allah ada bersama kiter, akan hilang masalah, sebab kiter tahu cara penyelesaiannya.

Rajin (especially Kamal)

Seseorang yg kaya dan berjawatan tinggi tiada makna tanpa ilmu. Orang bodoh yg kaya hanya akan menghabiskan hartanya tanpa pernah bersyukur. Orang bodoh yg berjawatan hanya akan melakukan kezaliman kepada orang lain tanpa sedar keburukan yg bakal menimpa dirinya.

Tekun

Maka, pilihlah, adakah korg nak jadi golongan yg bodoh atau yg berilmu? You yourselves know the answer. Berubahlah, rajinlah dan jangan malas menuntut ilmu.

(Peringatan khas untuk aku)

Selamat berIELTS kepada juniors, teringat zaman muda mudi dulu, huhuhu.

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ
Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk),
(Al-Alaq: 1)

Photobucket

No comments: