>

Thursday, May 29, 2008

Masa Depan Kita

بسم الله الرحمن الرحيم

Esok peperiksaan Kertas 5 Kimia. Tapi, harini, aku blurr. Nak baca ape? Opps, jgn salah paham, bukanlah maksudnya aku dah expert dan dah baca sgale benda. Cumer, Miss Shree tidak menekankan paper 5 selame ni, jadi, aku agak blurr. Aku hanya berpandukan mark scheme koleksi paper 5 yg Miss Shree bagi pada zaman dahulu kala. Yet, still rasa ilmu praktikal ni x cukup.

Jadi, aku ternampak Hisham Peluru sedang menuju ke akadmik block dengan berpakaian kemeja dan berkasut. Jadi, aku bertanya beliau,

Pergi RC ke??

Efektif skit..., jawab beliau tersenyum mesra.

Jadi, bibit2 kekiasuan mule muncul dalam diri. Hehehe, xdela. Aku memang berniat pegi ke RC pun, sebab aku berniat nak bg semangat kepada rakan2ku yg akan amik Kertas 3 Fizik harini. Tapi, ntahler, samada kedatangan aku tu menaikkan semangat or meruntuhkan. Harap2 naik la yer!!!


Aku berbincang dengan beberapa rakan di RC tentang Kertas 5 Kimia. Jadi, memasing memberikan pendapat dan andaian tentang soalan esok.

Menurut Mr Hanson, tekankan soalan pengkristalan semula (re-crystallisation). Ni aku kena study bebetul ni, sbab x pernah aku wat experiment nih Menurut Miss Shree, baca bab reaction kinetics. Sebab ape yer? Tapi, aku mengandaikan soalan kinetics akan kluar dalam analisis data.

Maka, sesambil membaca soalan2 kertas 5 di dalam RC yg sesejuk Scotland itu, setelah busan dan berpinar kepala otak ni, kami berbual2 (We Observe Complete Silence!!!). Timbullah isu kerisauan untuk x fly, takut result x lepas dan sebagainya.

Kena bayar royalti ke Meor n Najib?? (Gambar sekadar hiasan)

Memang, aku banyak lihat, ramai rakan-rakanku yg agak down kebelakangan ni. Ramai gak yg dah ilang semangat nak study, dan seperti berserah sahaja. Ada gak yg seperti rasa diri x mampu fly ke UK, mulelah timbul ayat

Jpah, registration masuk ke UPSI blan braper??? Isy, camne ni, aku risau betul x lepas requirements untuk fly...

Apa komen aku? Well, x dinafikan, certain course seperti Medics, Econs dan Actuarial Science amat ketat requirements. Tapi, inilah jalan yg telah korg pilih, jadi, korg patut telah bersedia menghadapi segala consequences yg akan berlaku. Janganlah rasa down sekarang, tapi, usahalah sesungguhnya menghabiskan sisa-sisa A-level nih. Amat rugi andai give up di pertengahan jalan. Kiter hanya perlu berusaha sesungguh-sungguhnya, menjawab sebaik mungkin dan sentiasa berdoa kepada Allah agar diberikan apa yg terbaik untuk diri kiter dan agama kiter. Jika keluar results nanti, x kesahla ape yg berlaku, percayalah, itu yg terbaik untuk kiter. X gune berfikiran pessimis sekarang, tetapi teruskanlah bersemangat dan percayalah, Allah merancang yg terbaik untuk kiter.

Bersemangat. Teruskan Perjuangan!!!

Photobucket

1 comment:

Awang Najib Bin Awang Mohamad said...

haah, kne byr royalti neh..ngahahaa