>

Sunday, May 25, 2008

Ahad yang Bermanfaat

بسم الله الرحمن الرحيم

Di kala aku menulis post ni, aku berada di chalet. Baru sahaja pulang dari RC. Setelah berkelana di Pusat Sumber dari pukul 9.15 ni, terasa otakku dah berat dan kraniumku sudah hampir retak disebabkan otak yg berdenyut2. Huhuhu, agak hiperbola di situ.

Buku Chemistry di RC

Aku tengah duduk di meja study bilikku sambil mata mamandang ke skrin IBM Lenovo R52 ni yang dah usang dan bergaris2 skrin dier, xpe, nanti akanku beli laptop baru. Jari-jemari ini pantas menekan dengan berhati-hati kekunci yg berwarna hitam ini. Kedengaran bunyi burung2 berkicauan riang, medu dan syahdu. Aku selak langsir bilikku dan memandang ke luar. Kelihatan burung (Pipit ke Layang2?) terbang bebas di angkasa. Sungguh bebas dan riangnye mereka. Allah berfirman:

أَلَمْ يَرَوْاْ إِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاء مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلاَّ اللّهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

Tidakkah mereka memperhatikan burung-burung yang dimudahkan terbang melayang-layang di angkasa? Tiada yang menahan mereka (dari jatuh) melainkan Allah; sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi kaum yang beriman.
(An-Nahl: 79)


Aku ni baru balik dari Pusat Sumber. Lepas makan nasi lemak yang cambest tadi, aku menuju ke Pusat Sumber. Pada waktu2 exam begini, Pusat Sumber akan dibuka pada hari Ahad bagi membolehkan student belajar dengan efektif, produktif dan kondusif.

Sesampainya di RC, aku mencari port yg baik. Disebabkan jika duduk di bahagian bawah akan meningkatkan probability untuk berborak, maka, aku naik ke atas RC dan duduk di sebuah meja kosong. Aku buka application Chemistry, booklet one. Beberapa minit kemudian, Syafiq Diamond sampai dan duduk semeja dgnku. Alhamdulillah, habis dibaca booklet one.

Jelas wajah kesejukannn

Kemudian, aku mencapai latihan Chemistry yg aku ambil dari kaunter RC. Ku belek2 dan ku cube untuk buat latihan itu. Alhamdulillah, beberapa soalan dan masalah aku temui jawapannya. Hampir sejam lebih aku duduk di atas RC. Suhu agak sejuk, seperti suhu di Scotland (bajet cam pernah gi Scotland), dan Syafiq terketar-ketar kesejukan. Die mengambil sweaternya, tapi tetap x dapat counter kesejukan yg mencucuk itu. Melihatkan gelagatnya yg agak terseksa, aku mengajaknya untuk duduk di bawah di tepi tingkap. Disebabkan cahaya matahari, suhu di sudut itu agak suam2 kuku. Firman Allah:

مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْساً وَلَا زَمْهَرِيراً
Mereka berehat di dalam Syurga dengan berbaring di atas pelamin-pelamin (yang berhias), mereka tidak nampak di situ adanya matahari (usahkan hawa panasnya), dan tidak juga merasai suasana yang terlampau sejuk
(Al-Insaan: 13)

Sabarlah Syafiq, di syurga nanti, InsyaAllah, tidak akan sejuk sgt dan tidak akan panas sgt. Nikmat Allah di syurga tu amatlah best. Oleh itu, marilah kiter sesame tingkatkan amal untuk kite menempah tiket untuk sampai ke destinasi utama ini.

RC yg kondusif

Syafiq berkata:

Kalau camni la suhu kat UK, x mandi la aku

Aku bersetuju. Padanla mamat2 omputeh tu x mandi kut? Tapi, kiter ni dah terbiasa mandi selalu. Bagi aku sendiri, amatlah janggal jika aku x sentuh air sehari. Hurmm???

Aku lantas membuka pula booklet 2 Chemistry, iaitu berkenaan method of analysis, chapter yg paling mencabar pada hemat aku walaupun pada sesetengah orang, ianya ibarat sekeping kek (a piece of cake). Nak buat camne, disebabkan oleh aku yg agak kurang skit daya pemahaman ni, terpaksa aku usaha lebih. Tapi tu pun xdelah usaha yg giler2 mane, still banyak masa aku terbuang lagi, adeyh.

Disebabkan dah 2 jam di RC, aku terasa nak muntah pulak melihat benzene ring ni. Dah la carcinogenic. Huhuhu. Jadi, aku pulang ke chalet kerana kami plan untuk buat gotong-royong chalet. Namun, apabila aku pulang, tiada bunyi kedengaran. Cess, tidur plak diorg ni. Jadi, aku pun terus masuk ke bilik dan bercadang untuk join rakan2ku ini melayari bahtera menyusuri lautan mimpi, hehhee.

Dalam menunggu lunch, marilah kiter manfaatkan masa yg ade. Tawakal dan usaha tangga kejayaan!

Photobucket

No comments: