>

Wednesday, March 12, 2008

Welcome to Blogosphere

Di kala sebelum cuti aritu, Za'im mengajakku untuk bertandang ke IT Lab. Ku pelik. Untuk aper? Rupe-rupenya, Za'im nak belajar berblogging. Dan langkah ni turut diikuti oleh Afiq. Maybe lepas da xde jawatan ni, risau akan ade banyak masa terluang. Jadi, daripada membuang masa camtu jer, baik salurkan masa tu untuk menulis blog, tu pun kenala tulis benda bermanfaat skit.

Ape yg aku bleyh ucapkan kat korg???

Welcome to Blogosphere!!!

Ramai la plak yg tny, apekah die Blogosphere tu???

Menurut Wikipedia,

Blogosphere is a collective term encompassing all blogs and their interconnections. It is the perception that blogs exist together as a connected community (or as a collection of connected communities) or as a social network.

Snang citer, die macam dunia blog la. Rangkaian blog2 ni yg saling connected antara satu sama lain membentuk satu dunia maya yg baru, iaitu Blogosphere. Dan dunia blog ni berkembang pesat dari hari ke hari. Hari ni je dah berapa juta (or maybe billions) blogs yg dah wujud dan dijangka akan terus meningkat.

http://www.personaldemocracy.com/files/blogosphere%20network%20map-1.jpg
Gambar menunjukkan dunia blog yg kian berkembang

Semoga bagi sesaper yg ade blog tu, janganlah setakat menulis benda2 yg merepek2, tapi sesekali tu, tulislah sumting yg berfaedah. Walaupun xde org yg bace, tapi manfaatnya kepada kiter gak kan? Kire macam tulis nota la. Dan lebih bagus kalau selitkan ayat2 Quran atau hadis, supaya secara tidak langsung, kita akan membaca dan menghayati ayat2 Allah dan Rasul ni. Tapi kalau x mampu nak selitkan ayat2 Quran, xpela, asalkan post tu bermanfaat.

Kepada Za'im dan Afiq, moga korg istiqamah, dan moga dengan mempunyai blog, masa korg akan terisi dengan sesuatu yg berfaedah. Ingatlah:

Mempunyai kelapangan masa adalah suatu kelalaian bagi seorang pendakwah

Allah berfirman:

وَالْعَصْرِ
Demi masa.

إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ

Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

Kecuali orang-orang yg beriman dan beramal soleh; yang berpesan-pesan kepada kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.

(Al-Asr: 1-3)

Photobucket

No comments: