>

Monday, March 17, 2008

FavIcon

Ntah nape, hobi berblogging ni semakin menjadik2. Dari hari ke hari, ade je org yg buat blog. Dan beberapa hari kebelakangan ni, aku sering ditanya (melalui YM) tentang blog la. Ade yg mintak ajar buat blog dari awal (huh), ade plak yg mintak tlg skit2 jer, contoh camne nak letak gambar sendiri kat header blog?

Aku pun menolong sekadar termampu. Sbab diorg kate blog ni bertemakan Islam dan Dakwah, so ape salahnya aku menolong kan? Before aku tlg org buat blog, mesti aku tny dulu,

Ape theme blog ni?

Bukannye ape, cume aku xnak terlibat dlm pembuatan blog yg pelik2 (gosip, umpat, fitnah etc). Kalau sekadar nak berkongsi pengalaman hidup untuk tatapan dan pedoman pembaca, ape salahnya?

Disebabkan permintaan mengajar blog, aku pun berkeputusan menulis sedikit tips n tricks in blogging. Tapi yg aku akan ajar ni lebih kepada blog yg menggunakan BLOGGER. Sebab aku penah gune blogger jer, x reti livejournal, wordpress etc. Bukannye power sgt ilmu blogger aku ni pun, sekadar berkongsi ape yg aku tahu.

Ok, sepertimana yg korg sedar (maybe x sedar) FavIcon untuk blog aku adalah lain. Huh, apekah itu favicon?


Favicon merupakan benda yg aku bulatkan warna merah tu (sorry Meor for using ur blog image). Biasenya, untuk blogger, akan keluarlah logo blogger yg warna oren tu. Kalau korg rase dah bosan ngan logo buruk tu (sorry) ni adalah cara untuk ubahnye kepada gambar yg anda nak sendiri:

Pertama2, korg perlukan image yg bersaiz 16x16 pixels. Xpela, klu susah sgt nak edit gambar, pegi je ke laman web ni:

http://www.html-kit.com/favicon/

Kemudian, upload gambar yg dah diedit tu ke mana2 imagehosting web, contohnye Photobucket. Kemudian, pergi ke Dashboard > Layout > Edit HTML. Cari tag yg macam ni:

Kemudian, betul2 selepas tag di atas, tambah kod ni:



Jangan lupe untuk gantikan URL image yg anda dah upload ke Image Hosting pilihan anda (contoh tadi: Photobucket)

Kemudian save dan....wowww....anda akan melihat perubahannya... Selamat mencuba dan Gud Luck!! Sebarang masalah, boleh hubungi saya...

Photobucket

No comments: