>

Sunday, March 16, 2008

Memilih University

http://www.droxy.com/media/2006/03/Friendster-logo.jpg

Aku melihat2 frensterku dan mendapati ade new comment. Dari Raf, seniorku di kolej. Die bg comment:

wajar2 :D

Pendek, padat tapi mengelirukan. Aku buntu. Apekebenda yg die nak ckp nih? Hidup aku diteruskan macam biaser. Xdela mengganggu hidup aku. Namun, pada jam 5.50 petang, aku menerima comment daripada Nadia, rakan MUSCOM yg juge dikenali sebagai OB. Die berkata:

wajar.. wajar...

Sudah. 2 orang dah cakap benda yg lebih kurang same. Makin buntu dan terganggu pikiran aku nih. Aku ingat, ade sumting wrong dgn frenster diorg (huh?). Ku lihat listname frenku dalam Yahoo Messenger. OB online nampaknya. Baguslah. Ku tanya:

Muhd Huzaifah: salam
Muhd Huzaifah: ape yg wajar?
Nadia Azizan: firm imperial..
Muhd Huzaifah: owh
Muhd Huzaifah: ok
Nadia Azizan: warrick insurance...
Muhd Huzaifah: tq2
Muhd Huzaifah: baru paham nape raf bg testi cam ko gak
Nadia Azizan: shout out ko posted ats skali kat home aku.. btw.. good luck with choosing..
Muhd Huzaifah: tqtq

Ooooo...barulah kupaham mesej daripada Raf. Pasal shoutbox aku di frenster rupenya. Shoutbox aku berbunyi:

Firm Imperial....Insurance Warwick.... Wajarkah???

Dah berzaman aku post shoutbox ni, smpi aku pun luper penah mengepost sedemikian. Hurmm..aku berfikir sejenak.

The image “http://www.master-optics.eu/biblio/london.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

Pernah aku bertanya hal ni kepada seniorku, Imran Mustafa dan Syakirin. Kedua-dua mereka amat bersetuju andai aku ke Imperial College. Of course la kut, diorg berdua sekarang belajar kat situ, of course nak promote Uni sendiri. Aku dalam dilema antara Imperial atau UCL untuk firmku. Tapi, aku teringat pesanan Syak,

Apa kata ko buat solat istikharah dulu

The image “http://www.ucl.ac.uk/~uccaati/UCLlogo.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

hurmmm....aku berfikir semula

Sabda Rasulullah S.A.W:

“Jika salah seorang daripada kamu berkeinginan untuk melakukan sesuatu, maka hendaklah dia mengerjakan solat dua rakaat di luar solat wajib.”
(Riwayat Bukhari)

Islam dah mengajar kiter cara untuk membuat pilihan. Terpulang kepada kiter untuk menggunakannya atau x. Pilihan Allah adalah terbaik, manusia cam kiter ni x tahu sebab masa depan adalah perkara ghaib.

“Ya Allah (SWT), Sesungguhnya aku memohon petunjuk-Mu untuk membuat pilihan yang tepat dengan ilmu-Mu dan aku memohon kekuatan kepada-Mu (untuk mendapat penyelesaian ) dengan kekuasaan-Mu, aku memohon daripada anugerah-Mu yang Maha Agung, sesungguhnya Engkau maha berkuasa, sedangkan aku tidak, Engkau maha mengetahui sedangkan aku tidak, dan Engkau maha mengetahui perkara yang ghaib. Ya Allah (SWT), apabila Engkau mengetahui bahawa pilihan untuk ke Imperial College baik untukku dalam urusan agamaku, hidupku dan kesudahanku, maka mudahkanlah bagiku dalam urusan itu, kemudian kurniakanlah berkat kepadaku. Akan tetapi bila Engkau mengetahui bahawa persoalan itu lebih bahaya kepadaku dalam agamaku, kehidupanku dan kesudahanku, maka elakkanlah aku daripadanya, kemudian takdirkan bagiku segala perkara yang baik di mana saja dan jadikanlah aku orang yang reda dengan ketetapan tersebut. “
Photobucket

No comments: