>

Wednesday, March 19, 2008

Hujan Yang Turun Bagaikan Mutiara

Di tengahari yang hening ni, angin bertiup kencang. Ku pandang ke langit, dan nampaklah segerombolan awan hitam bergerak. Dalam masa beberapa minit, kelihatan awan-awan kumulonimbus disertai dengan petir. Beberapa ketika kemudian, titisan2 air mula membasahi bumi dengan izin Allah disebabkan dengan tarikan graviti.

http://dreamsongs.com/OOPSLA2006/HeavyRain.gif

Dalam masa yang sama, kelihatan para suri rumah di taman perumahan tempat aku tinggal ni berbondong2 ke luar rumah, masing2 ingin mengalihkan pakaian di jemuran. Sungguh meriah keadaan ketika nak hujan, ibarat perang plak rasanya. Ibuku x terkecuali.

Teringat sewaktu di skolah atau di kolej jugak, apabila hujan turun, ramai yang merungut,

alaaa...hujan...x kering la baju camni....

Kiter terlupe yang hujan tu jugak suatu nikmat. Allah berfirman:

الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأَرْضَ فِرَاشاً وَالسَّمَاء بِنَاء وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقاً لَّكُمْ فَلاَ تَجْعَلُواْ لِلّهِ أَندَاداً وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ
Dia lah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya); dan diturunkanNya air hujan dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa).
(Al-Baqarah:22)

http://tarrant.tamu.edu/garden/images/Fruits.gif

Daripada air hujanlah Allah membolehkan pokok2 serta segala macam tumbuhan untuk hidup. Dan dari situlah kiter memperoleh makanan berupa buah-buahan serta ape2 jenis tumbuhan yg boleh dimakan. Tahukah kiter, ramai di kalangan kite yg suke merungut tika hujan turun, tapi bagi para petani, waktu ini yang mereka nantikan, kerana hujan menyuburkan tanaman mereka.

Benarlah ape yg Allahyarham Sudirman kata dlm lagunya:

Hujan yang turun bagaikan mutiara,
Bekilau bersinar bekerdipan,
Subur menghijau bumi tebentang,
dan bayu berpuput lembut.

Bersama-sama kite muhasabah diri, tika hujan turun, kite merungut, tika panas pun kiter turut merungut. Mane perginya rasa syukur kiter tu? Allah berfirman lagi,

وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُونَ

Dan sesungguhnya Kami telah menetapkan kamu (dan memberi kuasa) di bumi, dan Kami jadikan untuk kamu padanya (berbagai jalan) penghidupan (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.
(Al-A'araf:10)

Fikir2kanlah, adakah kiter terglong dalam golongan yang sedikit tu? Jadi, harap lpas ni, apabila turunnya hujan, ucaplah Alhamdulillah dan berhenti merungut!

(Hujan yang turun menyebabkan suasanan aman dan aku telah tidur dengan lama, huhuhu)

Photobucket

No comments: