>

Tuesday, March 4, 2008

A Syumul's Experience

Alhamdulillah...telah selesai tugasku sebagai Syu'bah Multimedia (SYUMUL) di dalam MUSCOM ini apabila jawatan telah diserahkan kepada generasi baru. Diharap korg jgn jadik seperti kami, syumul lame, tapi jadiklah lebih baik dari kami..

Sayed datang ke chalet utk bg baju kemeja hijau, dan die bertanya camne aku update blog MUSCOM etc2. Nah, ni aku tulis pengalaman aku.

Ini sedikit coretan aku tentang pengalaman bertugas sebagai seorang SYUMUL sepanjang setahun:

Selepas pilihanraya MUSCOM tahun 2007, majlis Syura berlangsung. Yahya pulang ke chalet memberitahuku bahawa aku dilantik menjadi SYUMUL. Aku blurr...apakah tugasku??

Sewaktu Majlis Penyerahan Kuasa, Syak memberikan aku sebuah fail berisi beberapa dokumen serta sebekas CD. Aku buka fail itu dan tertulis di atas satu kertas, tugas-tugas yg perlu aku pikul selaku seorang Syumul. Antaranya ialah publish nur Jumaat weekly, Publish Odyssey, Update Blog, Uruskan Group alumni MUSCOM dsb. Aku still blur. Dan pada hari tu gak aku mengetahui partnerku ialah Alia (budak PNB)

Beberapa hari selepas tu, selepas Maghrib, aku bertemu Syak di belakang surau. Dan aku pun mengajukan beberapa soalan kepadanya. Selepas hari itu, aku telah agak jelas dengan tugas aku dan berazam untuk melaksanakannya dengan bersungguh-sungguh. Tapi Syak bagi amaran, kalau nak ringan skit tugas, kena co-operate well ngan pihak Muslimah. Aku gelisah. Sejak dulu, aku ade masalah komunikasi ngan perempuan.

Minggu tu aku berazam untuk mempublish Nur Jumaat edisi pertama bagi pihak kami. Aku agak terkial2 memikirkan template Nur Jumaat. Aku xde arah tuju, sebab sebelum ni, aku x pernah baca pun Nur Jumaat keluaran senior. Mungkin duduk di Sebrang membuatkan aku seperti Katak di Bawah Tempurung. Setelah berhempas pulas, aku berjaya menghasilkan Nur Jumaat pertama, walaupun templatenya agak simple dan buruk. Untuk edisi pertama ni, muslimah x terlibat pun, mungkin salah aku, sebab x mintak tolong Alia. Dari kerja pembuatan, percetakan, sehinggalah pemphostotatan, aku lakukan sendiri. Aku agak penat. Inikah yg perlu aku hadapi selama setahun?

Dan tugas aku yg lain adalah mengupdate blog MUSCOM. Sebelum ni, ku lihat, blog ni x aktif pun. Jarang giler update. Template pun buhsan. (jgn marah, Syak) Pertama-tama, aku berazam untuk ubah template blog. Ni pun aku lakukan sorg tanpa pertolongan sesape, sebab maybe aku susah nak mintak tlg, especially from perempuan. Berbekalkan ilmu yg amat terhad terutama dlm blogging ni, aku mencube kod2 HTML yg aku tahu dan akhirnya, template baru siap. Langkah kedua, update blog hari2. Mule2, aku juz copy n paste kebanyakan isi dari IluvIslam (jgn marah, ImKoyube). Langkah seterusnya ialah mempromote blog ni kepada bebudak kolej especially. Amat susah, sebab pada masa tu, amalan berblogging ni x famous sgt. Aku membuat poster dan menampal di sana sini. Aku juge turut memprint address ke blog di dalam Nur Jumaat. Agak kecewa kerana x ramai pun org masuk. Rasa down. Rasa aku telah gagal.

Namun, aku berterima kasih kepada super senior yg amat banyak membantu. Kak Muslihah memposkan CD yg penuh ngan bahan bacaan. Beliau gak turut memberi aku risalah dakwah yg boleh aku gunekan untuk buat Nur Jumaat. Sedikit sebanyak mengurangkan beban aku.

Aku mendapat idea untuk menulis tentang tazkirah asar dan Subuh yg disampaikan oleh pelajar dgn gaya bahasa tersendiri. Namun, aku buntu, sebab aku xde free block. Bile masa plak aku nak update blog? Keesokan harinya, setelah menulis tazkirah Asar semalam dan Subuh pagi tadi, selesai makan, aku bersiap. Pada pukul 8 pagi, aku keluar dari chalet dan terus bergerak ke IT Lab. Ketika ni, xde org pun dlm IT Lab, tapi IT Lab dah dibuka untuk kegunaan umum. Aku mengupdate blog, di samping print Nur Jumaat. Routine pergi ke kelas pada pukul 8 pagi ini menjadi amalan aku hampir satu sem. Rasa masa gak sempit, tapi aku berfikir, mungkin ini rahmat Allah yg menyibukkan aku dgn kerja, jadi aku xde masa untuk dibuang. Aku juga bersyukur kerana diberikan banyak kerja, kerana dgn ini, banyak waktu terluang aku akan berfikir tentang kerja dakwah.

Beberapa bulan selepas itu, blog MUSCOM dilawati ramai org. Agak meletup gak. Thaha dan Syak berjumpa dgn aku dan mengucapkan tahniah. Aku berasa bangga, namun aku tersedar yg aku x sepatutnya riak. Astaghfirullah. Allah memberikan kejayaan ni sebenarnya satu ujian bagi aku, aku berfikir. Dan aku rasa bersalah, sebab hati aku terdetik, berasa puas hati dgn usaha aku. Mana boleh rasa puas hati, sebab dgn rasa puas hati, akan membuat seseorg malas dan bersenang lenang.

Masa berlalu, dan aku ngan partnerku dapat bekerjasama ngan lebih baik. Untuk Nur Jumaat, aku juz buat satu muka dan die buat satu muke lagi. Untuk blog pun, die telah mengupdate juge. Dan setelah aku berpindah ke Mainland, terasa beban semakin berkurang disebabkan dekat ngan ahli2 MUSCOM yg lain. Diorg telah memberikan aku semangat dan kekuatan, di samping doa-doa super senior. Jika dulu, aku berasa berat dan susah untuk laksanakan tugas, maybe kini, aku telah immuned dan rasa sumenya biase aje. Dah x kesah sgt jika banyak kerja, malah suke sibukkan diri dgn kerja dakwah ni, supaya dpt menghalang aku drpd buang masa.

Dan kini, aku telah melepaskan jawatan. Terasa sayang, bukan sayangkan jawatan, tapi sayangkan pengalaman bekerja bersama-sama rakan-rakan MUSCOM yg best. Walaupun kiter kadang2 bergaduh, bertekak, namun akhirnya, kiter tetap bersama.

Untuk pengetahuan korang, aku bukanlah seorang yg pandai meluahkan kata, apa yg aku buat adalah menulis isi hati aku...

Untukmu MUSCOMin:

Afiq - Thanks sebab banyak support aku, slalu datang jenguk aku, even x tlg secara langsung, tapi ko banyak bagi kekuatan. And sorry, jika aku malas wat keje masa blood donation pertama kiter, n masa Bakti Kenyalang, jika kerja aku x bagus, dan secara umu, sepanjang aku jadik SYUMUL, jika x buat keje or sebagainya, maaf juga jika suke melawan kata, maaf juga jika aku ni degil sgt.

Yahya - Chaletmateku yg banyak juge support. Even selalu komen, tapi komen yg membina apa salahnya, kan? Sori ketika Forum on Human Rights, jika aku malas dan melawan kata. Maaf jika x menjadi AJK Multimedia yg baik. Maaf juga sepanjang aku berkhidmat, jika ada menyusahkan ko di chalet terutamanya...

Mu'adz - Walaupun ko x bnyk cakap, tapi aku tahu ko amat concern ngan setiap perkembangan MUSCOM. Thanks kerana menjadi pengedar Nur Jumaat yg efektif. Maaf jika aku selalu memaksa ko datang amik Nur Jumaat. Maaf juga jika aku gagal berperanan penting dalam Election yg ko uruskan. Sori lg sekali jika menyusahkan ko dengan asyik suro wat surat je...

Iqtidar - Sori sebab x menyumbang ape2 pun dalam dinner yg ko handle. Sori gak sebab aku x amik tahu sangat pasal finance MUSCOM, so x tahu sgt keje ko. Maaf juga jika x menyumbang wang dlm Bakti Kenyalang dan x efektif dalam pengiklanan Bakti Kenyalang

Za'im - Wahai saudara Syurah, maaf andai aku jarang membantu ko. Maaf andai x menjadik AJK Transportation yg baik ketika Charity Visit ke Rumah Amal Limpahan Kasih, jika ade kekurangan, Maaf jika role aku dalam bangsawan Topaz amat sedikit, almost negligible, sorry amat

Azri - Aku tahu ko amat terbeban dengan program2 surau. Ada kalanya ko ajak aku, tapi aku menolak. Maaf. Sorry gak untuk Blood donation yg ko anjurkan. Role aku amat sedikit, sori jika terbeban. Sori juge jika selalu bergadoh dan berselisih pendapat.

Hisyam - Mr Nice, ko amat sabar membuat keje. Dalam booksale, aku ni pemalas, dan banyak komen, tapi ko x penah marah. Sorry jika kerja x efektif. Ko jugak banyak bersabar ngan kerenah aku. Thanks sebab selalu gantikan Mu'adz dalam mengedarkan Nur Jumaat. Really appreciate it.

Anas - Day of Sunnah. Masihkah ko ingat? Ko ade suro aku wat poster, tapi aku buat poster amat lambat, sehari b4 DOS, baru aku tampal poster, sori amat. Sori gak kalau aku selalu ketawakan ko, sebab ko ni mmg lucu....huhuhu...sori jika selalu x sependapat, selalu tolak cadangan ko, maaf.

Khairul - bekas jiranku, Syurel. Ko slalu gak mintak tolong aku membuat poster, tapi kerap kali aku tolak. Maaf kerana x menjadi secretary yg efektif untuk IAW. Menyusahkan ko je. Sori gak kalau selalu tolak pandangan ko, dan slalu gak aku sakitkan hati ko. Sorry

Untukmu MUSCOMah

Amalina - sejujurnya, aku x kenal ko sgt. Cume nak mintak maap jika ade sakitkan hati, jarang bercakap dalam meeting. Dan utk Forum Human Rights, maaf jika melawan cakap, andai aku terkasar, sakitkan hati, sorry. Untuk Forum Palestine, sori kalau x dgr arahan....

Wan - xde ape sgt. Juz nak mintak maaf utk IAW, jika kerja aku sebagai secretary x memuaskan, ko amat bersusah utk IAW, dan banyak jugak buat keje secretary, (mayb bcoz ko da baser), sori jika terkasar bahasa

Atiqah - ko pun aku x knal sgt. Cume nak mintak maap andai keje aku dalam DOS x memuaskan. Klu ade ape2 salah silap, harap maafkan...

Afiqah - Aku juz kenal ko dlm kelas bio je...huhuhu...sori...sori utk segala-galanya yg aku buat salah or kekurangan aku...And, untuk blood donation yg ko uruskan, maaf andai x banyak membantu (memang x bantu pun)

Nadia - Aku tahu ko amat marah sebab aku x bg komitmen utk house. Sori... dan utk lawatan ke Rumah Amal Limpahan Kasih, maaf andai keje aku sebagai AJK Transportation x efektif

Aminah - pertama-tama, sori ketika jadik partner ko dlm Forum on Human Rights ngan Bakti Kenyalang. Sori jika menimbunkan semua keje kat ko. Sori juga if aku x berkomunikasi ngan baik. Dan utk blood donation, seribu kemaafan andai aku amat sikit menyumbang

Husna - Thanks kerana amat membantu aku dalam Lawatan ke Rumah Anak Yatim, tanpa ko, x berjaya program. Sori jika banyak sgt keje yg aku mintak ko buat, really appreciate it. Dan utk IAW, sori with my bad communication skills. Dan sori jika ko terpaksa buat banyak keje, dan sori klu aku terkasar bahasa.

Salbiah - amat berterima kasih ketika jadik partner ketua flight bakti kenyalang, dan sori jika banyak sgt arahan diberi. Dan utk dinner yg ko uruskan, sori kalau x menyumbang ape2.

Kepada partnerku, Alia
-pertama-tama, sori amat jika x berkomunikasi ngan baik.
-sori juge kalau kengkadang (maybe selalu) aku bossy skit.
-sori lagi jika selalu perli dan marah-marah ko
-sori kalau terkasar bahasa
-sori kalau tersakit hati ngan aku
-sori kalau terbagi banyak keje
-thanx untuk segala-galanya dan meringankan beban aku
-thanks dan maaf dalam program Charity Visit, aku tahu ko amat tertekan time tu.
-thanks sebab update blog selalu
-thanks sebab ko amat berusaha untuk publication Odyssey
-thanks untuk untuk buat Nur Jumaat ngan efektif
-and thanks untuk menjadi partner yg boleh diharap

Mungkin sampai sini je kut boleh tulis. Walaupun coretan aku ni amat sedikit jika dibandingkan kenangan bersama korang yg amat banyak. Lepas ni, x kira kat mana jugak kite berada, x kesah di Aussie atau di UK atau di mana2 ceruk muka bumi Allah ni, pastikan ukhuwwah ini sentiasa berkekalan. Tautlah ukhuwwah sekencang dakwah.

Wallahualam.

Photobucket

4 comments:

Anonymous said...

salam
sedih aku bace post ko ni
rase nak nangis pon ade...tapi aku hi hati batu so susah sket r..
tahniah atas segala usaha ko
berjaye ke tak bukanlah nilaian aku..

maaf juga atas kekasaran bahas selama perkenalan dengan ko

jepah ko memang best r!!!

two thumbs up for jepah!!!

semoga ko dirahmati dunia dan akhirat

jazakumullah!!!

khairul.anwar said...

;(

emosi sungguh diri ni saat pelepasan kuasa muscom, bahkan hari-hari sebelumnya. trlampau banyak memori bersama muscom, baik pahit atau manis. dan untukmu huzaifah, terima kasih yg teramat sangat, kerna dengan pertolonganmu partly, ku telah mencapai tahap yg ku berada sekarang. ku maafkan segala kesalahan mu semasa bertugas bersama semasa iaw, juga sebagai fello muscom yg gigih. benar hati ni penuh dengan kata-kata untukmu, tetapi mata dan tangan ini tidak mampu untuk mencurahkan dalam bentuk tulisan. semoga hati-hati kita tetap bersatu diikat persahabatan agung di bawah nama agama cemerlang, pegangan hidup, Islam.

Anonymous said...

assalamualaikum jpah!
aku pun mintak maap banyak ngan sume yang berlaku spanjang kite jadi muscom..pasai house tuh.. takde apa lah.. kott.. heh.. dah maafkan pun.. sorry jugak sbb waktu charity visit ko.. aku x membantu sgt pun.. btw, keep blogging! best jugak bace blog hgnko ni! truskanle smangat syumul ko tuh smpai ke masa depan..
MUSCOM BEST!! Insya Allah...

yanmaneee said...

michael kors handbags
golden goose
hermes belt
jordan shoes
ferragamo belts
lebron 10
jordan retro
nike shoes
nike epic react
supreme new york