>

Thursday, September 18, 2008

Visa

بسم الله الرحمن الرحيم

Aku pasti, dalam proses nak fly ni, perkara paling memeningkan kebanyakan orang ialah pembuatan visa. Mana x nya, dah la proses die lamer, pastu, klu kena reject, kan ke kena buat balik. Lagi2, bebudak yg duk luar KL, sian gak tgk diorg ulang-alik.


Harini, aku melihat track Visa Application aku dan nampaknya dokumen aku dah sedia untuk diambil. Jadi, disebabkan malas nak bawak kereta masuk KL disebabkan parking yg mahal, aku menaiki bas Rapid KL terus je menuju ke depan Menara Citibank. Perjalanan diteruskan ke tingkat 19 bangunan MCA dan selepas pakcik tu memeriksa aku bebas dari senjata dan bahan2 logam, aku masuk dan memberikan resit kepada seorang pakcik ni.

Muhammad Huzaifah

Nama aku dipanggil pergi ke kaunter 4. Jantung berdegup kencang takut2 ade masalah dgn application aku.

Nah, sile tandatangan di sini dan tulis tarikh. Sebelum keluar, periksa dulu semua dokumen ada., Terima kasih.

Abang tu bercakap bahasa Melayu full dgn aku. Aku rasa die ckp English dgn org b4 aku. Dalam hati,

Abang ni pandang rendah ke kat keupayaan aku berbahasa Inggeris?

Okok, dah, jgn nak bersangka buruk kat orang. Aku tersedar. Astaghfirullah, dah mengurangkan pahala puasa.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ
Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.
(Al-Hujurat : 12)

Lepas mendapat envelope warna kuning tu, trus je aku bukak dan mengambil passport aku dan mengecheck. Alhamdulillah, dah ade dah pelekat kuning tu. Alhamdulillah, wasyukurillah.


Terus je aku pulang ke rumah dgn menggunakan tiket bas yang sama. Dan seluruh perjalanan aku pergi dan pulang ke rumah, aku menggunakan RM 2 shaja. Wah, persediaan yg baik untuk budget travel di UK, huhuhu.

Kepada rakan2 yg blom lg dapat visa, bersabarlah dan banyakkan berdoa. Moga urusan kiter semua dipermudahkan.

Photobucket

4 comments:

cpy/pst said...

bila ko fly?

adei~
ko da ke UK...megat and amin da ke Czech republic...Li jia dah ke Australia...Updesh gi Russia..

bila la aku nak terbang...

Jpah said...

26 sept ni insyaAllah.
Chill, ade rezeki, mehla ke UK

aliaaa said...

die ckp english dgn aku, die ckp english dgn aku...ahaha.

mmg bersangka buruk, apela.

Anonymous said...

Yes, correctly.