>

Friday, September 19, 2008

Sayuran

بسم الله الرحمن الرحيم

Aku bukanlah seorang yg amat gemar makan sayur, apatah lagi jadik vegetarian. Aku adalah ahli tetap Persatuan Tak Makan Sayur (PTMS) yg dipengerusikan oleh Iqtidar. Tapi, hakikatnya, bukanlah sume sayur aku x makan. Amatlah rugi andai x makan sayur, sbab banyak vitamin di situ. Dan salah satu daripada beberapa sayur yg aku makan adalah pucuk paku.

Kate org,

We are what we eat

Jadi, aku ni xdelah seorang yg suke makan semata-mata, tapi, aku nak gak tahu apebenda yg aku makan, kan? Pasal pucuk paku nih:

Kingdom: Plantae
Division: Pteridophyta

Class: Pteridopsida

Order: Athyriales

Family: Athyriaceae

Genus: Diplazium

Species: D. esculentum


Pucuk paku boleh dimasak pelbagai cara, tapi favourite aku adalah masak lemak. Nyum2. Nape aku tetibe tulis psl pucuk paku? Sebenarnya aku nih baru memetik daun2 pucuk paku, mak nak masak malam ni, tu ar tetibe rasa cam nak menulis psl sayuran ni.


Aku sedar, kebelakangan ni, asyik citer pasal makanan jer. Mungkinkah sbab aku tgh puasa, asyik terbayangkan makanan? Atau aku nih nak pegi UK, jadi, perlu concern dgn makanan supaya x kebulur di sana? Aku still mencari jawapan.

Jadi, apa yg penting? Kerjaaasaamaaa, eh bukan, point aku kat sini adalah, yg penting, carilah makanan yg halal dan berkhasiat.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Setiap jasad yang membesar daripada benda-benda yang haram maka api nerakalah yang layak baginya.”
Riwayat al-Baihaqi dan Abu Nuim

Aku terjumpe beberapa quotes yg menarik pasal makanan nih. Kalau korg masih igt, dalam buku sejarah dulu, ade kata-kata dari George Santayana yg bebunyi:

Those who forget the past are condemned to repeat it

Dan ade satu quotes yg hampir sama bunyinya:

Those who forget the pasta are condemned to reheat it.


Hahaha, selamat berbuka puasa. Makanlah dgn berhemah.

No man in the world has more courage than the man who can stop after eating one peanut

Photobucket

No comments: