>

Thursday, September 18, 2008

Mari Masak

بسم الله الرحمن الرحيم

Aku tgk beberapa blog milik rakan2 yg dah nak gi luar negara, ade gak yg menulis pasal pengalaman diorg belajar memasak. Jadi, bibit2 kekiasuan mule membara dalam diri ditambah pula dgn kewujudan blog cook-a-rama yang ditubuhkan oleh beberapa manusia walaupun tidak selalu berupdate.

Sebenarnya, memang aku tgh jalani kursus memasak intensif bersama Chef terhebat dunia, mak aku. Ada org cakap,

Walau sehebat mana masakan seorang chef terkemuka, ia masih x dapat menandingi masakan ibu

I agree! Mak mengajar aku basics skill dalam memasak ni, supaya bolehla aku hidup di UK nanti. Xkanla asyik nak beli je kan, abih duit nanti. Ade gak org yg kata:

Ko kan da pegi OBS 25 hari, xkan xleh survive?

Memangla, OBS tu tujuan die untuk survival. Aku masih ingat, masa duduk dalam hutan sorg2, aku makan sardin x masak pun, fresh dari tin. Breakfast, makan baked bean yg juge fresh dari tin. Tapi, xkanla 3 tahun di UK nak hidup camtu. I deserve idop yg lebih selesa!

Semalam, aku berjaya memasak sebuah juadah berbuka puasa untuk seisi keluarga. Emak mengajar aku memasak Spaghetti. Spaghetti ni makanan dari Italy yg berasal dari perkataan Itali spaghetto yg maksud die, panjang. X kesahla dari mana makanan ni atau name die, yg penting, halal, berkhasiat dan sedap.

1. Masuk skit minyak, pastu masukkan plak bawang putih dan bawang merah yg dipotong agak chomel.

2. Masukkan pulak daging kisar dan gaul sehingga sebati dan smpi daging tu jadik agak coklat

3. Masukkan pulak tomato yang dipotong dadu dan gaulkan lagi

4. Masukkan tomato puree bersama2 sos cili untuk tambahkan rasa

5. Panaskan air yg ditambah dgn skit minyak atau garam smpi mendidih

6. Masukkan la spaghetti dalam air tuh

7. Tadaa, spaghetti yg sedap sudah tersedia. X payah kut aku nak bgtau camne nak sediakan salad tuh. Kalau korg peminat cheese, bolehla potong halus2 cheese tu dan taburkan atas spaghetti ni utk rasa masam2 skit cheese tu.

OK, da ade resepi nak makan kat UK, huhuhu. Mari makan spaghetti hari2!

Photobucket

5 comments:

mira zin said...

lepas ni belajar masak benda lain pulak ek.nnt senang kat uk takdela rindu-rinduan dgn masakan mak.hehe~

Anonymous said...

xyah la potong chomel2 bawang tu..ha3...

aliaaa said...

hey jgn hina cook-a-rama ok.
haha...mai la join, aku tau kau mahu tapi malu.

Jpah said...

x hina n xnak join pun

niesa.imana said...

salam..

mcm bukak blog masak-rama2 tu..x ciplak kn? jadi je la chef,kngsi bakat memasak..+)