>

Sunday, September 7, 2008

Chatters Language

بسم الله الرحمن الرحيم

Sekarang, aku tgh bukak internet guner laptop baru. Saje je nak cube kemampuan dan kebolehan laptop ni. Baru je install Yahoo Messenger for Vista. Agak cool gak. Boleh tukar2 skin dan banyak lagi.






Sepertimana yg korg da sedia maklum, ramai drpd kiter ade YM, dan kegunaan die, of course, mainly untuk chatting ngan rakan2, so, dah jauh mane pun kiter dipisahkan, still berhubung. Mengikut sejarah aku, aku da start berjinak2 ngan chatting ni seawal darjah 5. Time tu, aku masuk ke chatroom MSN, yg international punye. Kemudian, banyak la jenis chat yg aku gune. ICQ, MSN, MIRC, Skype dan YM, sumenya pernah aku gune, cume kekerapan jer berbeza.

Dalam pengalaman aku berchatting ni, banyak gak bahasa pelik2 yg timbul.

lol. Asl plz

Pada awalnye, aku amat blurr dan x memahami apekebenda la yg diorg ni cakap. Tapi, setelah disoal siasat, barulah aku memahami maksudnye. Banyak gak bahasa2 chatting yg dah dicipta dan digunakan. Mungkin korg pernah gak tengok dan gune. Aku kategorikan bahasa2 chatting ni mengikut tahap2 tertentu:

Basic

- ASL - Age, Sex and Location
- lol - laughing out loud
- plz - please
- oic - oh, I see
- btw - by the way
- np - no problem
- tq - thank you
- wc - welcome
- cu - see you

Intermediate

- fyi - for your information
- brb - be right back
- gtg - got to go
- gth - go to h**l
- ASAP - As soon as possible

Dan tahap yg palin horror pernah aku lihat dan alami. Tahap EXTREME:

- PMFJI - Pardon Me for jumping in
- DIKU - Do I know you?
- LSHMBB - laughing so hard, my belly is bouncing
- LTNS - long time no see
- TOY - thinking of you
- IAC - in any case
- BBL - be back later
- SETE - smiling from ear to ear

Menarik kan, bagaimana bahasa tu berkembang? Hehehe

Selamat Berpuasa

Photobucket

1 comment:

ejanas said...

nak tambah..
LMAO n LOLROTF..hee