>

Friday, September 19, 2008

Rindu Ramadhan di Kolej

بسم الله الرحمن الرحيم

Di rumah, aku bersahur jam 4.50 pagi. Apabila bangun (biasenya mak kejut), jalan sikit, dah sampai meja makan. Buat air ribena, cedok nasi, makan. Lpas makan sahur, basernya akan bukak TV tgk rancangan Singgah Sahur.

Tetibe aku teringat Ramadhan yg lepas. Jauh berbeza dgn Ramadhan tahun ni. Ramadhan tahun lepas, aku masih bergelar pelajar KYUEM. Dan pada Ramadhan lepas, yg mengejutkanku adalah rakan2. Rakan yg paling kerap kejut dan makan sahur bersama aku ialah Shuib. Kebiasaannya, kami bangun pukul 4.10 pagi dan berjalan merentasi kegelapan malam menuju ke DH yg xdela dekat sgt.



Apabila sampai, selalunya Syafiq Misteri dah ade. Kami slalu makan bertiga, dan DH time tu kosong lagi. Makanan yg dihidangkan utk sahur di kolej, nasi dan lauk. Dan lepas makan nasik, aku dan Shuib basernya akan makan roti disapu mentega dan minum air milo. Rindu plak nak membancuh milo, huhuhu. Lpas tu, kitorg samer2 akan balik ke chalet dan mengejut rakan2 chalet yg lain utk bgn sahur.

Serius, rindu benar saat2 tu. Biler time nak berbuka, basernya, aku, Afiq dan Muiz akan pegi amik makanan di DH dulu. Lpas tu, pergi berbuka dgn air dan kurma di surau. Lpas solat Maghrib, same2 kitorg akan pergi DH utk makan nasik. Amat meriah basernya. Lpas Maghrib akan ade tadarus al-Quran same2 geng usrah. Lpas tarawikh akan moreh same2 dan akan mengemas same2. Makanan moreh yg x abis basernya akan kitorg agih2kan kpd pak guard yg bertugas.

Meriah giler Ramadhan di kolej.

Photobucket

No comments: