>

Sunday, April 13, 2008

Selsema

بسم الله الرحمن الرحيم

Selsema. Penyakit yg semakin merebak di kalangan para pelajar kolej. Saperkah yang menjadi vektor kepada virus ini? Allah lebih Mengetahui. Aku turut menjadi mangsa. Hidung gatal dan berair. Kesukaran bernafas. Pengumpulan mukus di hidung dan rongga tekakku. Dan aku asyik bersin jer. Namun, teringat pesan Rasulullah S.A.W.

Hadis Aisyah r.a katanya:
Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Setiap orang Islam yang tercucuk duri atau lebih dari itu, dia akan dicatatkan satu darjat untuknya disebabkan musibah yang menimpanya itu dan dihapuskan daripadanya satu kesalahan disebabkan musibah tersebut.
(Muslim: 4664)

InsyaAllah, ade hikmah di sebalik penyakit yg menimpa kami satu chalet. Mungkin Allah nak menguji kami dan menaikkan dartjat kami. moga yang terbaik bagi kami. Amin.

Selsema, disebabkan oleh virus yang bernama Rhinovirus, iaitu dari genus Picornaviridae.

The image “http://www.scq.ubc.ca/wp-content/uploads/2006/08/rhinovirus%5B1%5D-GIF.gif” cannot be displayed, because it contains errors.

Aku dah berjumpa dgn matron beberapa hari lepas. Dan beliau telah memberikan aku bekalan ubat untuk aku berupa satu pek pil selsema, satu pek vitamin C yang sedap, dan satu bungkus ubat sakit tekak. Namun, aku sedar, yg ubat tu pun x berkuasa nak merawat sakitku, hanya Allah yang berkuasa menyembuhkanku. Tanpa izin dari Allah, segala macam ubat termoden pun x mampu nak menyembuhkanku.

Ya Allah, ampunkan segala dosaku, permudahkan urusanku, berilah kesihatan kepada badanku, berilah ketajaman kepada penglihatanku dan berilah ketepatan dalam pendengaranku.

Photobucket

No comments: