>

Wednesday, April 2, 2008

Kebersihan

بسم الله الرحمن الرحيم

Disebabkan aku dah xde kelas block 2 (rindu Malaysian Studies,hehehe), maka, aku menikmati free block tika itu. Aku menggunakan masa itu untuk membersihkan diri, iaitulah yg juga dinamakan mandi. Kemudian, aku membasuh baju, maklumlah, kiter ni kenalah sentiasa bersih, barulah orang agama lain akan pandang hormat pada kita.


Kemudian, ku bergerak pula ke common room chalet ni. Agak bersepah. Kertas dibiarkan merata-rata. Kerusi x susun. Maka, aku ngan ringan tulangnya mengemas sedikit common room, agar lebih rapi dan tersusun. Kemudian, aku ke luar chalet. Kelihatan kasut dan selipar bertebaran di atas lantai. Aku mengemas selipar2 itu, dan menyusun mereka ke tempat yg sepatutnya. Barulah nampak kemas dan tersusun skit.



Kemudian, mengemas bilik sendiri. Orang cakap, kuman (mungkinkah bakteria, virus atau hanya fungi?) di seberang laut kite nampak, tapi gajah di depan mata pun x nampak. Orang ade berkata:

If you want to change the world, first, change urselves.

Yup, oleh kerana aku menyahut seruan kerajaan, iaitu amalkan hidup yg sihat, dan kebersihan itu amalan kiter, maka, aku mengemas bilikku. Tegangkan katil, susun buku, dan sebagainya, agar bilik aku tampak lebih kemas dan teratur.

Sepatutnya, orang Islam perlu sentiasa menjaga kebersihan dan kekemasan diri, pakaian dan kawasan mereka. Hadis yg popular:

Kebersihan adalah sebahagian daripada iman

Meskipun hadith ini dinilai oleh sebahagian ulama’ sebagai hadith dha’if, terdapat sekian banyak hadith lain yang mendukung makna tersebut, sepertimana Sabda Rasulullah SAW:

“Iman, terdiri daripada tujuh puluh cabang, yang tertinggi adalah keyakinan bahawa “Tiada Tuhan selain Allah”, dan yang terendah adalah menyingkirkan gangguan dari jalan.”
(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah).

Tapi, senario yg dapat aku lihat (termasuk diriku sendiri), bilik orang Islam sendiri bersepah, x terurus dan kotor. Malu apabila orang bukan Islam datang melihat bilik kiter sebegitu. Mungkin diorg akan berkata:

Camni ke org Islam?

Jadi, kiter perlulah menjaga diri kiter, kerana orang Islam itu melambangkan Islam, kiter adalah duta kepada agama kiter.

Marilah sama-sama kiter menjaga kebersihan dan memperingatkan rakan2 kiter yg lain tentang hal ini.
Photobucket

No comments: