>

Thursday, April 10, 2008

Lawanya

بسم الله الرحمن الرحيم

Petang semalam, ketika aku sedang tensyen menelaah p3, aku menjenguk sejenak ke luar bilik. Straight je terus aku nampak pelajar2 di atas gelanggang bola jaring. Terus hati aku berkata,

Lawanyaaaaa.........

Oppss....jgn salah paham. Bukannya aku sekodeng gadis, tapi ape yg aku lihat di atas gelanggang bola jaring adalah lelaki2 yg sedang bermain bola sepak jalanan. Peliknya? Knape lawa plak erk? Yang aku maksudkan, adalah lutut dan peha mereka. Mungkin mereka rasa lutut dan peha mereka tu lawa sampai sayang kalau x tayang?



“Jika salah seorang kamu mengahwinkan hamba lelakinya kepada hamba perempuannya atau kepada pekerjanya, maka janganlah hamba perempuan itu memandang kepada sesuatu dari ‘auratnya (‘aurat tuannya). Maka sesungguhnya apa yang di bawah pusat sehingga lututnya adalah ‘aurat.”

(Hadis riwayat al-Baihaqi)

Tapi, aku rasa, x payah la nak tunjuk hadis ni pun, sumer org tahu kan, batasan aurat lelaki tu antara pusat dan lutut? Sebab, sejak kecil lagi, dah diajarkan benda ni. Even time peperiksaan dulu pun, kalau jawab dalam answer script, mesti kiter jawab camtu kan? Tapi manekah aplikasi ilmu tersebut. Pepatah Arab ada menyebut:

Ilmu tanpa Amal ibarat Pohon tidak berbuah

X salah bersukan, asalkan menutup aurat

Nak kata x cukup duit nak beli seluar panjang, aku rasa sume anak org berkemampuan. Dan aku rasa, seluar pendek tu, harganya lebih mahal daripada seluar panjang x berjenama. Dah diberi keupayaan nak punyai pakaian untuk menutup aurat, nape still kufur nikmat?

Allah berfirman:

يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاساً يُوَارِي سَوْءَاتِكُمْ وَرِيشاً وَلِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ

Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).

(Al-Aaraf: 26)

Jadi, aku nak mengajak sesaper yg ditakdirkan Allah membaca blog ini supaya kiter menutup aurat setiap masa. Dan jika terlihat rakan2 kiter yg mungkin 'terlupa' untuk menutup auratnye, sama2lah kiter mengingatkan, moga mereka juga akan mengingatkan kiter andai kiter terlupa....

Pagi ni akan menghadapi peperiksaan Math p3 ngan Bio p5. Yahooo....hari terakhir exam trialku. Namun perlu aku berusaha mendapatkan gred terbaik, lebih2 lagi untuk Math p3.

Math Mode............
Photobucket

No comments: