>

Thursday, April 10, 2008

Bersemangatlah

بسم الله الرحمن الرحيم

Pernah x korg rasa down, apabila kerja korg x dihargai? Segala hasil titik peluh dan keringat yg membasahi baju sehingga boleh diperah, dan hasilnya? Nuthing. Selepas berpenat lelah menjalankan tanggungjawab, namun, tidak dibalas walaupun dengan ucapan terima kasih, malah secangkir senyuman.

http://www.library.cornell.edu/olinuris/ref/depress.jpg

Lebih teruk, segala penat lelah kite dengan mudah diperlekehkan orang, dengan mudah orang akan kondem. Amat mudah untuk patah semangat. Pernah x korg mengalami situasi apabila anda membuat kebaikan, anda dibalas dengan keburukan? Analoginya,

Anda menghadiahkan pen kepada seseorang, namun, dengan pen itulah orang itu menulis keburukan kiter

Anda memberikan tongkat kepada seorang buta, namun, dengan tongkat tu jualah kita dipukul oleh si buta itu

Memang, x semua kebaikan kiter akan dibalas balik dengan kebaikan, namun, aku masih percaya pepatah Melayu,

Buat baik dibalas baik

Ape yg aku paham? Maksudnya, balasan baik tu maybe x dapat daripada manusia, tapi balasan baik itu akan diberi oleh Allah, dalam bentuk sesuatu yg lebih tinggi nilainya daripada ape2 yg ada dalam dunia ni. Paham kan?

Orang selalu tny aku, dari mana aku dapat semangat laksanakan tanggungjawab ni? Ntahler, aku ni pun bkanla org yg sesuai nak jawab, sebab aku ni xdela semangat maner. Tapi, mehla aku berkongsi ape yg aku tahu.

Di sinilah Erti Hidup Pada Memberi memainkan peranan. X lame dulu, aku dilantik menjadi SyuMul MUSCOM. Dan jawatan ni memang xdela penting mane. Blog MUSCOM pun x aktif mane. Bagi aku, amat kerdil jawatan ni, dengan kerja pun xdela banyak pada asalnya. Kalau xde SyuMul pun, bagi aku, MUSCOM akan tetap dapat berjalan secara normal (jgn marah SyuMul). Namun prinsip aku,

Walau sekecil mana jawatan dalam dunia ni, pasti ada kerja untuknya

Yer, walaupun pada asalnya aku boleh memilih untuk x update blog dan sebagainya, namun aku tahu, kerja2 kecil begini, apabila dilakukan dengan penuh semangat dan berterusan, akan mendatangkan hasil, kalau org lain x dapat pun, diri sendiri jugak yg akan dapat manfaat, aku berfikir.
Current endeavour..

Kemudian, dilantik menjadi AJK MOC, lebih spesifik, AJK Promotion dan Publication. AJK ni pun bukanlah penting mane, setakat tampal poster, sume org boleh buat kan? Tapi, bagi aku, tanggungjawab adalah tanggungjawab, perlu dilakukan dengan sesungguhnya.

Ikut pengalaman aku, sepanjang menjalankan tugas, lebih banyak kritikan pedas yg diterima berbanding pujian. Dan segala usaha aku pun, jarang sekali orang mengucapkan terima kasih. Kengkadang aku terfikir, kenapa perlu aku bersusah payah untuk diorg ni, sedangkan diorg ni langsung x menghargai usaha aku? Namun, aku sedar, aku teringat kata-kata:

http://www.intellectualdefenestration.net/cis682/i/referencePhotos/hive/BEEHIVE.gif

Jangan jadi seperti sarang tebuan, apabila dijolok, akan menyerang,
Tetapi, jadilah seperti pohon buah, apabila dilontar batu, dia akan membalas dengan buah.

Mana datangnya semangat untuk menjalankan tugas tu? Di sinilah pentingnya prinsip memberi tanpa mengharapkan balasan, atau nama khususnya, ikhlas kerana Allah.

إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُوراً
"Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu kerana Allah semata-mata; kami tidak berkehendakkan sebarang balasan dari kamu atau ucapan terima kasih,
(Al-Insaan: 9)

Memang apabila membaca ayat ni, bergenang air mataku, tenang hatiku dan kembali bersemangat aku untuk menjalankan tugas. Aku sedar, jika niatku hanya kerana Allah, walau ape pun terjadi, walau xde org pun yg menghargai tugas dan perananku, tanggungjawabku hanya kerana Allah. Itulah yg menjadi suntikan semangat bagi diriku, dan boleh juga diaplikasikan kepada diri anda (kalau ade orang baca laaa...)

Kesimpulannya, setiap tanggungjawab diberikan, perlulah dilaksanakan dengan bersemangat bertunjangkan akal. Apabila rasa down dan tidak bersemangat, kembalilah kepada Allah, rujuklah manual kehidupan kiter yg utama, yakni al-Quran.

http://puisijiwarasa.files.wordpress.com/2007/08/al-quran-yang-mulia.jpg

Panjang plak aku tulis pagi ni, tetibe mencurah2 idea lpas Subuh ni. Ok, nak study Physics Paper 5, exam pagi nih. Doakan aku yer!!!!

Photobucket

No comments: