>

Wednesday, August 6, 2008

Mahalnya Barang

بسم الله الرحمن الرحيم

Wah, result da semakin dekat nak kluar. Tanpa perlu berselindung, memang amat cuak hati, jiwa dan perasaan ni menantikan result yg akan kluar x lama lagi. Aku siap termimpi2 result lagi, huhuhu.

Namun, kehidupan perlu diteruskan seperti baser. Pagi ni, aku, abah dan Adam pergi bersarapan di Restoran Hidayah Indah di Bukit Indah. Menu baser apabila aku makan di kedai mamak ialah roti telur dan air teh ais. Alhamdulillah, kenyang perut ni. Kemudian, aku bergerak ke gerai menjual nasi lemak di hujung jalan. Aku mengorder 2 nasi lemak kerang, 3 nasi lemak baser dan 1 nasi kerabu, menurut pesanan jiranku. Aku bertanya,

Makcik, nasi lemak kerang ni satu brape?

Satu RM 3.50

Gulpp... Aku terbeliak mata. Mahalnya. Seingat aku, dulu2 (zaman purbakala), nasi lemak ayam hanya berharga RM 3 je. Sekarang, nasi lemak kerang pun dah lagi mahal? Ntah nasi lemak ayam brape plak harganya. Kenaikan harga barang memang jelas nampak. X tahulah, mungkin org lain x nampak. Mungkin sbab aku pegi OBS sebulan, x berbelanja, kluar2, terus rasa barang2 da mahal. Dan aku perasan gak, dah banyak iklan2 yg menggalakkan kiter berjimat.

Mungkin kenaikan harga barang ni dapat mendorong kiter untuk berjimat cermat. Mungkin hak kiter untuk mempersoalkan kenaikan ni, tapi aku malas nak cakap pasal ekonomi, sbab aku x reti ekonomi. Sbnarnya, dari dulu lagi, kiter patut berjimat. X perlu tunggu keadaan susah, x perlu tunggu harga barang naik.

Anak2 muda zaman sekarang (termasuk diri aku) dah hidup dalam keadaan serba mewah sejak kecik. Segala perbelanjaan, ibu bapa yg tanggung. Kiter jarang merasa hidup dengan duit sendiri (kecuali beberapa orang). Ni menjadikkan kiter x hargai duit tu. Contoh yg paling simple, kredit telefon yg dihabiskan untuk benda x berfaedah.

Apa yg nak disimpulkan yerk? Ntahler, aku nih sbnarnye da xde idea nak tulis ape, huhuhu. Secara general, JANGAN MEMBAZIR

إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُوراً
Sesungguhnya orang-orang yang boros itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya.
(Al-Israa' : 27)

Photobucket

No comments: