>

Monday, February 18, 2008

Islam Hadhari

Selepas tamat block 6, yakni kelas physics, aku bergerak ke kelas Chem. Kelihatan kelas Jr di dalam. Aku pelik. Ade gak ternampak note yg ditampal di pintu kelas. Ku dekati lalu ku baca:

Pn Shree is on medical leave on 18 Feb 2008

Hatiku berlonjak kegembiraan. Bukannye ape, tapi org yg kekurangan free block cam aku ni, amat menanti2kan block free. Badan ni letih sgt. Lalu, aku bergegas balik ke chalet. Lepas kemas2 chalet skit dan menampak tazkirah2 di dinding common room, aku menghidupkan komputer chalet lalu melayari Berita Harian. Mata aku tertarik pada berita Ulama sedunia menerima Islam Hadhari.



DATUK Dr.Abdul Shukor Husin (kiri) dan
Prof.Dr.Mohamed A.S. Al Saleh
hadir pada Multaqa Sedunia Alumni Al-Azhar 2008.


Delegasi Multaqa Sedunia Alumni al-Azhar saran dunia contohi konsep Malaysia

Ok....pandangan aku??? Islam hadhari ni, prinsip die sume ok. Sumenye menyeru kepada kemajuan Ummah. X pelik la kalau Ulama' sedunia pun bersetuju ngan prinsip Islam Hadhari ni. Tapi, yg masalah nye, perlaksanaan prinsip ni. Aku ni bukannye tau sgt pun. Cume ape yg aku lihat, maksiat di Malaysia ni amat berleluasa.

Pernah sekali, aku masok ke satu chatroom. Aku saje gunekan nama perempuan. Dan chatroom ni memang penuh ngan org Melayu. Dan, x sampai seminit aku masuk dgn gunekan nama perempuan tu, da ramai laki yg nak chat. Dan kebanyakannya tanpa segan silu meminta perkara aneh dan bukan2. Dan aku pun tny samada diorg ni Islam ke. Dan yg amat menyedihkan, majoriti yg aku tny tu Islam dan Melayu. Dan dengan bangga, mereka mengaku yg diorg pernah berzina. Lantas, aku memberitahu mereka:

وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاء سَبِيلاً

Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).
(Al-Israa' : 32)

Ramai yg apabila aku keluarkan ayat ini, mereka terdiam. Tapi yg lg menyedihkan, ada gak yg mengatakan aku ni giler. Bergenang air mataku mengenangkan keadaan umat kini. Sejak hari tu, aku dah x pernah join chatroom umum lg.

Jadi, inikah die keadaan Ummat Islam kiter di Malaysia kini? Tu baru peratusan kecik ummat Islam kiter yg rata-rata remaja, yg dikatakan akan memimpin negara satu hari nanti? X payah pergi jauh, cube la gi KL masa weekend. Remaja2 berpeleseran mcam perkara baser.

Aku amat sokong kalau kerajaan nak buat dasar Islam Hadhari ni. Cume, apa yg lebih penting, perlaksanaan dan memberikan pemahaman kepada rakyat tentang prinsip ini. Bukan hanya tulisan dasar di kertas yg tidak dilaksanakan. X malukah kiter yg bergelar negara Islam ni, kalau keadaan negara kiter pun x seIslam mana. Hanya berpaksikan majoriti ummat Islam, tapi hanya ibarat buih-buih di lautan. Mudah je nak dihanyutkan oleh ombak dunia.

Hadis Zainab binti Jahsyin r.a:

Sesungguhnya Nabi s.a.w terjaga dari tidurnya, baginda bersabda: لاإله إلاالله(Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah). Celakalah bagi bangsa Arab dari kejahatan yang telah dekat. Sesungguhnya hari ini sebahagian dari dinding Yakjuj dan Makjuj terbuka seluas ini, Sufian (perawi Hadis) mengisyaratkan angka sepuluh dengan menggunakan tangannya. Zainab berkata: Wahai Rasulullah, apakah kami akan binasa sedangkan bersama-sama kami ramai orang-orang yang soleh? Baginda bersabda: Ya, jika banyak berlaku kemaksiatan.

(Muslim : 5128)

Wallahualam. Sedikit nukilan dari aku yg cetek ilmu....

Photobucket

No comments: