>

Wednesday, November 26, 2008

Selamatkan Interpal

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum dan selamat pagi. Dah beberapa minggu tahu pasal berita ni, namun, x berani untuk post dlm blog ni. Aku perlukan masa untuk membuat sedikit research berkenaan ape yg telah terjadi agar x menzalimi mana2 pihak dan untuk aku lebih memahami apa yg sebenarnya berlaku. Xdela hanya copy paste tanpa memahami ape sebenarnya yg berlaku kan?

http://www.interpal.info/wp-content/themes/freshy2_original/images/logo.gif

Pertama, apakah itu Interpal? Interpal adalah nama x rasmi untuk Palestinian Relief and Development Fund, sebuah badan kebajikan antara yg terbesar di Eropah yg berfungsi untuk menyediakan bantuan kemanusiaan secara amnya kepada rakyat Palestine. Banyakla program yg dianjurkan, talk sana sini, Qurban, aktiviti2 masa Ramadhan dan sebagainya.

http://www.opecfund.org/projects_operations/images/palestine_1.jpg

Antara pencapaiannya adalah berjaya mengumpukan dana untuk membantu lebih 10000 kanak-kanak Palestine untuk meneruskan hidup. Pada tahun 2006, Interpal punye annual income adalah sebanyak 5.2 juta pounds. Interpal adalah badan kebajikan terbesar di UK yg menumpukan usaha kemanusiaan mereka kepada rakyat Palestine. Untuk info lebih lanjut, masukla ke:

http://www.interpal.info/

Namun, sejak beberapa tahun lalu, Interpal dilanda dugaan dan ujian. Kerajaan Amerika Syarikat telah menuduh Interpal memberikan dana mereka untuk membantu perjuangan Hamas yg didakwa pengganas. Ini bertentangan dgn prinsip Amerika yang 'anti-terrorist', tanpa mereka sedari yg merekalah sebenarnya yg mengganas. Atas desakan kuat dari Amerika, pada tahun 2007, Natwest Bank telah menamatkan akaun Interpal dengan alasan:

pressure from the US legal system

Namun, dugaan Interpal bukan di situ sahaja. Baru2 ini, Lloyds TSB dilaporkan ingin menuruti langkah NatWest untuk menutup akaun bank Interpal pada 8 Disember 2008 (atau dah extend?). Islamic Bank of Britain (IBB) telah berusaha kuat menyokong perjuanan Interpal, namun, tidak berkuasa untuk berbuat apa2. Tiada alasan lagi yg diberikan oleh Lloyds atas penutupan akaun ini. Untuk maklumat lanjut tentang ini, sila layari announcement yg dibuat Interpal:

http://www.interpal.info/archives/1432#more-1432

Jadi, terasa bertanggungjawab menyiarkan link untuk petition kepada Lloyds TSB untuk tidak menghentikan akaun Interpal. Kepada semua rakan2, di UK, Malaysia atau di mana2 jua dalam dunia ni, marilah bersama menandatangani petition ini dan sebarkan kepada rakan2 yg lain.

http://www.petitiononline.com/FOSISPal/petition.html

Mari membantu!!!

Photobucket

No comments: