>

Thursday, June 26, 2008

Sphygmomanometer

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, hari ni, selesai membuat medical check-up untuk ke program OBS. Pada mulanya, aku pening, nak buat kat hospital ke or kat klinik sudeyh. Tapi, setelah berbincang ngan rakan2 PNB,

Nine: xsilap ak buat yg simple nye. tp tadi mak aku suruh buat semua. ak tanye sr die kate xyah gile2 pon. mior pon buat kejap je

Nazri: aku tak wat lagi..tapi aku nak wat y simple jer. kan dkat borang tu y simple jer.. dia tak request pon menda2 lain kan??

Alia:
tp xray cume kalau nak buktikan sakit

Nurman:
biasa punye rasanye..

Dan seseorang bernama anissa_kyra tulis dlm blog aku: salam...sy bakal gi OBS kat lumut tu esok...selama seminggu... start 25 hb sampai la 1 july... awk wat medical check up yg simple sahaja...jz nak pastikan awk fit @ x utk wat physical xtvt...

Jadi, aku membuat keputusan untuk membuat checkup di klinik berdekatan, yang hanya 5 minit menaiki kereta. Seawal pagi, pada jam 9.45 pagi, aku bersiap dan bertolak dengan memandu kereta Kancil ke klinik Idzham. Masuk je ke klinik, terus aku pass borang OBML kepada nurse yg bertugas di kaunter.

Klinik Idzham yg aman damai

Hampir 10 minit aku menunggu, akhirnya, sampai juge giliran aku

Muhammad Huzaifah, sile ke bilik 1

Aku masuk ke bilik satu. Name doktor tersebut, x ingat sgt, mungkin Maizatul Akma? Sori doktor. Tapi doktor tu amatlah peramah orangnya. Teringat plak kat Puan Khairiyah, eksekutif IT di kolej. Beberapa test simple dijalankan. Menggunakan sphygmomanometer dan stetoskop, blood pressure aku diteliti. 120/80, normal, alhamdulillah. Kemudian, disuruh aku baring dan dicek perut, abdomen dan heartbeat aku. Alhamdulillah, segala-galanya normal. Dicheck plak berat dan tinggi aku. MasyaAllah, beratnyaaaa!!! Xpe, lepas OBS, akan turun 10 kg (yakin jer).

Walaupun ade alat ni di rumah, tapi kalau perlukan certified doctor
bagi mengesahkan keputusan...

Kemudian, aku disoal siasat oleh doktor. Adakah aku mempunyai penyakit asthma, epilepsi, sakit jantung, dan sebagainya. Aku dengan selamba menjawab,

Saya selsema

HAHAHAHA, doktor tergelak terbahak-bahak. Aku x paham, aku x buat lawak.

Kemudian, pemeriksaan tamat. Aku dikehendaki mengambil borang yg telah dicop di dispensari. Setelah tgu 5 minit, aku dipanggil ke dispensari dan dikehendaki bayar RM 32. Kemudian, aku keluar dari klinik dan memandu dengan gembira ke rumah....

(knape aku letak tajuk post shygmomanometer? Sbab aku rase cambest, huahuahua)

Photobucket

No comments: