>

Sunday, June 1, 2008

Math Mode

بسم الله الرحمن الرحيم

Mulai esok, bermulalah minggu Mathematics. Kenapa aku panggil minggu Math? Sebab ade 4 paper maths sepanjang minggu depan. Further Pure & further applied, kertas 3 Matematik dan kertas 7 Matematik. Klu tgk gaya dan rupe pelajar2 kolej skarang, memang dapat lihat nombor dan rumus2 muncul dari wajah mereka.

Demam mathematics ni melanda dengan hebat. Ade di sesetengah blog pelajar kolej, ditulis cara2 penyelesaian soalan Math. Yess, anda tahu saper....

Esok merupakan exam further Mathematics, antara killer paper yg paling hebat di kolej ini. Letih btul nak ulangkaji further ni, soalan rasa dah buat banyak, still x cukup rasanya. Aku x amik further, tapi melihat rakan2ku yg amik, jelas kesungguhan mereka. Tapi, yg aku tahu, hanya ade 3 orang jer pelajar yg amik further tapi kelihatan amat relax. Hurmm, mengapakah?

Dan aku, paper aku hanya akan start pada hari Rabu, yup, still have plenty of time to revise. Alhamdulillah, malam semalam mengulangkaji bersama Shuib, Nazri dan Afiq, dan agak banyak input dapat. Banyak juger jalan kira yg aku luper telah diingati semula. Dan harini, aku meneruskan latihan, untuk menajamkan ape2 yg sudah tumpul, moga dapat menjawab sambil tersenyum sewaktu exam Rabu ni.

Ilmu hisab atau Mathematics, merupakan suatu ilmu yg amat berharga. Dengan mathematicsla, pelbagai pengiraan dibuat dan bidang engineering dapat berkembang dengan baik. Walaupun kengkadang aku terfikir, macamanerla org2 zaman dulu boleh terfikir nak buat benda2 macam ni? Aku pernah gak terfikir, apelah gunenya dlm kehidupan aku nanti segala pengiraan ni? Tapi, Alhamdulillah, lepas blajar A-level ni, ade gak blaja sdikit applications untuk Math, but, aku still blurr gak. Teringat kata-kata:

The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple.

Dan untuk yg ade masalah dengan Mathematics, bersabarlah. Jangan putus asa, teruskan usaha anda mendalami ilmu ni. Einstein (bukan Fitri) pernah berkata

Do not worry about your problems with mathematics, I assure you mine are far greater.

The image “http://www.bluefield.edu/clientimages/30250/academics/mathlogo.gif” cannot be displayed, because it contains errors.

Jom study Math!!!

Photobucket

No comments: