>

Friday, October 31, 2008

Selamat Berangkat

بسم الله الرحمن الرحيم

وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّهِ
Dan sempurnakanlah ibadat haji dan umrah kerana Allah
(al-Baqarah: 196)

Semalam, baca Utusan Online, terbaca berita tentang angkatan pertama jemaah haji Malaysia yg baru berangkat. Terasa sayu di hati.

http://www.utusan.com.my/pix/2008/1031/Utusan_Malaysia/Muka_Hadapan/mh_02.1.jpg
Jemaah pertama Malaysia (gambar tajaan Utusan)

Untuk pengetahuan, ibu dan ayahku akan menunaikan haji pada tahun ni. Setelah lama memohon, akhirnya, impian mereka terkabul. Alhamdulillah. Ape yg mendukacitakanku, adalah x berpeluang bersama mereka menghantar ibu bapaku.

InsyaAllah, flight mak dan abah akan berlepas pada 2 November 2008. Doakanlah keselamatan ibu bapaku di sana. Moga selamat pergi, selamat menunaikan ibadah dan selamat pulang. Moga kepulangan mereka membawa pulang haji mabrur

Daripada Abu Hurairah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. telah ditanya, “Amalan manakah yang lebih utama ? Baginda menjawab: “Beriman kepada Allah dan juga kepada Rasulnya”. Kemudian baginda ditanya lagi, “Selepas itu apa lagi ? Baginda berkata, “Berjihad di jalan yang diredhai Allah”. Kemudian apa lagi ? Baginda menjawab, “Mengerjakan ibadat haji yang diterima oleh Allah (haji mabrur).
(al-Bukhari dan Muslim)

Doakanlah juge keselamatan serta kesihatan semua jemaah haji di sana. Dan sama2 kiter berdoa, agar akan tiba satu masa di mana kiter sendiri akan berpeluang menjejakkan kaki di tanah suci itu (bagi sesape yg blom pegi). Marilah tanamkan azam, at least, untuk menunaikan ibadah ini.

http://www.baliamazing.com/images/omekkah2.jpg

Mak, Abah, semoga dapat menunaikan ibadah dengan penuh khusyuk. Moga Allah berikan kekuatan kepada mak dan abah. Doakan anakmu di perantauan ni, doakan kejayaan seluruh umat Islam.

Photobucket

No comments: