>

Sunday, March 8, 2009

Perjalanan ini

بسم الله الرحمن الرحيم

Hari ini, aku dijemput oleh super-seniorku merangkap super-senior dalam MUSCOM, yakni saudara Faris Fasri, Syu'bah Public Relations (Syurel) batch ke-7 untuk menikmati lunch istimewa di rumahnya di Kennington. Jadi, sudah menjadi tanggungjawabku untuk memenuhi jemputan beliau.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Sekiranya aku dijemput menghadiri sesuatu majlis mahupun kecil atau besar nescaya aku menerima jemputan tersebut dan sekiranya aku dihadiahkan sesuatu barang yang bernilai atau tidak nescaya aku menerimanya juga”
Riwayat Hadith Al-Bukhari

Pertama kali aku berjumpa beliau adalah sewaktu MOC 08 di Jelebu. Namun, walaupun perkenalan singkat, kami mudah menjadi mesra. Mungkin persamaan menjadi MUSCOM, dan juga menjadi rakan sekerja dalam IluvIslam membuat kami mudah mesra, hehehe.

Saudara Faris yg tekun memasak

Turut hadir ke majlis makan tengahari itu adalah saudara Azlan Kamal (Apak) dan juga saudara Isa. Housemate Faris, saudara Dan juga turut ada di rumah melayan kerenah kami. Untuk pengetahuan, Faris ni merupakan pelajar tajaan Sime Darby manakala saudara Isa adalah pelajar tajaan Yayasan Tenaga Nasional. Aku, Apak dan Dan pula merupakan pelajar tajaan PNB.

Faris dan Dan merupakan pelajar di London School of Economics (LSE). Namun, kesibukan belajar dan menyiapkan tugasan diketepikan demi melayan tetamu. Faris menyediakan suatu masakan istimewa yang dinamakan nasi beriyani ayam black pepper. Sungguh menyelerakan. Kepada yang nak resipi, silelah hubungi beliau. Kemudian, kami dijamu pula dengan aiskrim cornetto. Isk, menangis, dah lama x makan aiskrim mahal, asyik makan aiskrim Sainsbury's jer...

Kedatangan mereka ke rumah Faris sebenarnya adalah untuk membincangkan perjalanan mereka ke Turki nanti. Walaupun aku tidak terlibat dlm perbincangan tu, namun, aku dijemput hanya untuk memeriahkan majlis. Terima kasih daun keladi. Walaupun kami dari batch berlainan, namun, apabila berjumpa, seolah-olah ada daya tarikan di antara pelajar2 KYUEM, terus mudah mesra dan seronok. Mungkin ini yg menyebabkan pelajar-pelajar kolej lain mengatakan pelajar KYUEM ni assabiyah.

Kemudian, pada malam hari, saudara DZ mengajak kami untuk menikmati dinner di sebuah kedai mamak. Jadi, suatu rombongan dikumpulkan untuk bersama-sama memeriahkan suasana makan malam tersebut.

Yang malu2 kucing ini adalah DZ


Aku, Apen, Shah, Basir, Epi, DZ, Bun, Amirul dan ImTech bersama-sama bergerak menuju ke Kingsbury. Di situ, kami makan di sebuah kedai India yg dah direserve untuk kami bernama Mo's. Aku order roti telur dan beriyani ayam.

Sesampainya makanan kami, kami yg sudah kelaparan segera membaham apa2 yg ada di depan mata. Makanan di situ sungguh pedas, berpeluh juga menghabiskannya. Namun, seperti kata DZ, atmosphere makan itu yang lebih penting dari segalanya. Overall, makanan die ok, sedap dan banyak, cume tempatnya amat jauh di Zone 4!


Saudara Isa dan Azlan Kamal tiba lewat ke tempat kejadian. Mereka dari Imperial menaiki bas untuk ke Kingsbury. Ditanya idea siapakah untuk menaiki bas itu, dengan spontan, Isa menjawab,

Antara aku atau Apak

Ditanya pula kepada Apak, beliau menjawab,

Aku da lupe da siape punye idea ni, lama sangat naik bas

Namun, Alhamdulillah, mereka sempat makan juga bersama-sama kami. Lengkaplah kemeriahan malam ini.

Saudara Azlan Kamal (Apak)


Kami semua pulang dengan menaiki tube. Pada hujung minggu ni, banyak line tube yang ditutup, jadi, aku dan Shah menaiki Jubilee, bertukar kepada Metropolitan, kemudian tukar kepada Bakerloo dan akhirnya tukar kepada Piccadily, akhirnya, sampai juga ke Gloucester Road sekitar jam 12 tengah malam....

Terima kasih semua kerana menemankanku ke ZONE 4!!! Walaupun rasa mcm x berbaloi travel jejauh untuk dinner, tapi percayalah, satu hari nanti, kita akan ingat kembali peristiwa dan kenangan ini....

Photobucket

No comments: