>

Wednesday, March 4, 2009

Double Standard

بسم الله الرحمن الرحيم

Beberapa hari ini, sedikit hangat shoutbox aku dengan beberapa siri persoalan dan jawapan serta sedikit provokasi. Semuanya gara-gara meletakkan nasyid yang bertajuk 'Lagu Tema PAS' di dalam blog aku.

Bukannye aku tidak berfikir kesannya, malah saja je aku letak lagu ni untuk melihat feedback daripada para pembaca. Bukan juga aku letak lagu tu untuk promote PAS, cumanya, bagi aku, lirik lagu itu amat bermakna, seperti jua lagu2 nasyid yang lain. Mengapakah ketika aku meletakkan nasyid2 lain sebelum ni, xde pulak orang persoalkan? Sedangkan banyak blog yg letak lagu ntah ape2 maksudnya tu, tak dipersoalkan pulak?

Cube kalau aku letak lagu tu dengan mengubah tajuk die, contohnya, kalau aku letak tajuk die 'Jalan Perjuangan', rasanya, adakah akan jadi isu? Memang aku terfikir nak buat macam tu, tapi, memandangkan lagu ni dah memang hakcipta terpelihara, jadi, andai aku mengubah tajuknya, aku seolah-olah menghina pencipta lagu dan kumpulan nasyid Shoutul Amal itu sendiri. Wajarkah aku berlaku zalim sedemikian?

Kemudian, ada juga yang mengatakan aku kerap quote kata-kata ulama' PAS. Sekali lagi, adakah salah perbuatan aku ini? Mengapakah orang hanya nampak itu sahaja, sedangkan sebelum ni banyak je aku quote kata-kata dari Confucius, Napoleon Bonaparte, John F Kennedy dan ramai lagi. Adakah kerana aku quote kata-kata Confucius, aku terpengaruh dengan ajaran Confucionisme? Adakah kerana aku quote kata-kata John F Kennedy, aku pro-Amerika? Mengapa tiada orang bertanya sebelum ni?

Namun, bile quote kata-kata seorang tokoh PAS, dipersoalkan. Mengapakah kita menolak kata-kata seorang tokoh beragama Islam, namun menerima kata-kata orang yang bukan Islam tanpa banyak soal? Tambahan pula mereka ini ulama'. Kenapa kita mempersoalkan kata-kata mereka? Hanya kerana mereka PAS?

Lagipun, berapa percent je kata-kata tokoh PAS yg aku quote, tapi, itulah yg anda sume nampak, kata-kata pemimpin lain yg bukan PAS, anda pejamkan mata, seolah-olah aku x pernah quote.

Sekali lagi aku ingin tegaskan, tujuan utama aku letak lagu tema PAS itu adalah untuk aku promosi maksud lagu itu, bukanlah untuk promosi PAS itu sendiri. Lirik lagu itu amat bermakna dan patut kiter ambil mana-mana yang baik.

Fikirkanlah, mana lebih penting, Islam atau fahaman politik itu sendiri. Andai ada usaha dakwah yang baik dari pihak kerajaan, kita ambil dan contohi. Sebaliknya, andai ada usaha dakwah dari pihak pembangkang pun, kiter sewajarnya ambil. Janganlah menolak mesej dakwah hanya kerana fahaman politik.

Marilah kita sama-sama muhasabah, adakah kita double standard?

http://almizanfh.files.wordpress.com/2008/07/islam-did-not-spread-by-itself.jpg

Photobucket

2 comments:

Rashidah A Hamid said...

very well argued. =)

Isa Mustaza said...

dekat forum lowyat.net ada disebut:

"internet warriors will always be internet warriors"

dekat blog berani lah letak komen macam-macam, guna nama samaran. komen depan-depan tak berani.