>

Wednesday, March 18, 2009

Dodgy

بسم الله الرحمن الرحيم

One of the symptoms of alzheimer is that 'dodgy' movement, Seref berkata di dalam presentation untuk seminar tutorial.

Mengimbau kembali zaman2 aku di Malaysia dulu. Semuanya terjadi sewaktu Muslim Oversea Camp (MOC).....

Ketika itu, aku ada LDK bersama Thaha dan Imran Mustafa. Dan menurut Imran,

Kat London, ada dua jenis tempat, yang posh dan yang 'dodgy'

Ketika itu, aku sudah pening, apakah yg dimaksudkan dengan 'dodgy'?

Hari ini...

Experiment yang amat meletihkan fizikal, mental dan ketahanan aku. Mujur dipasangkan dengan lab partner yang agak efficient. Kurang sikit bebanan kerja aku. Namun, dalam kami menjalankan experiment dengan efisien, pasangan di sebelah kami sudah habis experiment dan meninggalkan kami pada jam 4 petang. Aku dan Ladi (ini nama lab partner aku) pelik. Orang lain masih terkial2, mereka dah habis?

I think, they did something 'dodgy', Ladi berkata.

http://www.uest.gr/laboratory.jpg

Perkataan 'dodgy' ini memang 'dodgy'. Walaupun baru je sampai dan hidup di London, kami sudah menggunakan perkataan ini, sesama orang Melayu, mahupun sesama orang tempatan. Namun, masih tidak mengerti erti perkataan ini.

Ku cari dalam wikipedia perkataan 'dodgy', lalu terjumpalah ini:

Dodgy are an English powerpop rock trio that rose to prominence during the Britpop era of the 1990s, best known for their hits "Staying Out For The Summer" (their debut hit that reached #19 in the UK on re-release in 1995), "If You're Thinking Of Me" (#11) and "Good Enough" (their biggest hit, reaching #4 in the UK chart). Their music has been compared to that of The Who and The Hollies.

Oh, merepek. Bukan ini yang aku inginkan. Hati terganggu. Risau memikirkan perkara ini. Huhuhu. Jadi, setelah berusaha mencari, akhirnya, terjumpa juga maksud perkataan misteri ini. 'Dodgy' ni sebenarnya 'shady' versi UK:

sketchy; suspicious; not trustworthy

Hurm. Jadi, secara kesimpulan, pergerakan 'dodgy' dan kawasan 'dodgy' merujuk kepada sesuatu yang pelik dan menakutkan.

Betulkah kesimpulan ini? Huhu, moga mencerahkan kepada sahabat yang mengajukan soalan 'apakah dodgy' kepada aku....

Photobucket

3 comments:

Musafir Kelana said...

Mungkinkah dodgy itu berasal daripada perkataan dog? Entah...hahaha...

Anonymous said...

dodgy gler artikel nie.... =p

Apen said...

oit! dodgy kot delete comment orang!!