>

Tuesday, July 7, 2009

Part-time Housewife

بسم الله الرحمن الرحيم

Dalam kesibukan berprogram, menjadi fasi sana sini, keluar rumah ke sana sini, jangan sesekali kiter lupe tanggungjawab kepada keluarga. Itu antara nasihat yg sering aku dengar dan terima dari senior2ku. Dan aku amat setuju.

Rutinku di rumah saban hari agak fixed. Pada pukul 8 pagi, aku akan memandu berseorangan ke Kg Melayu untuk ke pasar, membeli barang2 rumah. Smalam, aku membeli ikan kembong dan tenggiri, santan dan sebagainya. Maklumlah, mak nak masak di rumah. Harini pula, atas request aku untuk makan pucuk paku, awal pagi lagi aku memandu ke pasar untuk membeli beberapa ikat pucuk paku.

Kemudian, pulang ke rumah, duduk di depan laptop, bukak emel, baca emel dan membalas mana2 emel yg patut. Kemudian, sekitar pkol 10 pagi, aku sekali lagi akan keluar rumah untuk settlekan urusan peribadiku. Biasanya di bank. Pergi ke CIMB untuk masukkan duit, ke Maybank untuk uruskan debit card, masukkan duit di BSN, bayar bil dan sebagainya. Alhamdulillah, minggu lepas sudahpun terminate CIMB Conventional Account aku. Sebenarnye, seblum fly tahun lepas, aku sudah transfer duit aku dari CIMB Conventional ni ke akaun CIMB Islamic, tapi x berkesempatan nak terminate. Meh kawan2, kiter bertukar ke Islamic Banking!

Adam, 5 tahun

Aku akan pulang sebelum jam 11 pagi. Tugas seterusnya pula harus dilaksanakan. Pada pukul 11.30 pagi, aku akan berjalan kaki ke taski al-Huda untuk mengambil Adam, budak 5 tahun jagaan ibuku untuk pulang ke rumah. Harus berhati2 sebab kena lintas jalan besar. Budak ni pulak sedikit aktif. Haish.

Danin Imani, 3 bulan

Kemudian, aku kena tolong tidurkan seorang bayi 3 bulan, ini pun mak aku jaga sementara ibu bapa kandung beliau ni jumpe pembantu rumah. Nama beliau Danin Imani, seorang budak perempuan. Disebabkan beliau 3 bulan, x banyak kerenah, hanya perlu buaikan, dan pegangkan botol susu beliau. Bile beliau buang air, aku lariiiii!!!

Esok, insyaAllah, akan ke Rawang, melawat dan berprogram sedikit di sekolah lama, SBPI Rawang. Kekadang, terasa kesian gak kat keluargaku. Setiap kali mak ada plan untuk bercuti, mak akan tanya aku:

Tarikh ni ade program x?

Sampai kekadang x sampai hati nak bgtau. Mujur mak dan abah memahami aku. Namun, di pihak aku, aku juga harus memahami kehendak mereka. InsyaAllah, aku akan cube sedaya upaya menyeimbangkan kedua2nya.

Moga terus diberi kekuatan....

Photobucket

3 comments:

Pacat said...

nape dua2 adik ni masam bila dalam gambar? muka camera man ni menakutkan sangat ke?

(camera man pun siyes xsenyum.. :P )

cabar ko buat dia senyum n amik gambar.. esp d cute baby

ohoo.. Gyabo!!

Jpah said...

adeyh....
bukan salahku

kak zaf said...

redha Allah pada redha ibu bapa

baguslah, apa yang sudah dilakukan pasti membuatkan ibu anda senang sekali

tapi pergicuti bersama... lari dari suasana biasa itu memang menarik...usahakan

moga berjaya insyaAllah