>

Friday, July 24, 2009

Kasih Sejarak Dua Jari

بسم الله الرحمن الرحيم


kasih sejarak 2 ja...


إِنِّي مِمَّا أَخافُ عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِي

مَا يُفْتَحُ عَلَيْكُمْ مِنْ زَهْرَةِ الدُّنْيَا وَزِيْنَتِهَا

Ku rasakan gelisah
Terhadap mu pabila ku tiada
Terbukalah perhiasan dunia
Kelak kau terpedaya

أَناَ وَكَافِلُ الْيَتِيم فِي الْجَنَّةِ هكَذا

Aku dan penjaga yatim piatu di syurga
Ditempatkan bersama
Kaulah teman sejati
Ini janjiku padamu

Ana wa anta
Seumpama dua jari ini

Sumber: al-Bukhari

Photobucket

6 comments:

-me- said...

salam. kenapa aku tak paham apa maksud ayat2 tu? ke aku yang tak berapa nak puitis?

Jpah said...

Rasulullah s.a.w turut bersabda: Orang yang memelihara anak yatim maka (aku) Nabi dan Dia seperti dua jari di syurga. Nabi bersabda sambil menunjukkan dua jarinya iaitu jari telunjuk dan tengah.

Hadis ni pasal kelebihan berbuat baik kpd anak yatim...

paham?

-me- said...

paham2.
aku pernah tahu lah yang pasal Rasulullah pernah bersabda n then dia angkat dua jari dia, nak kata rapatnya macam dua jari dia. tak tahu lah pulak ni hadith nya. tq2

Pacat said...

jom wt charity visit lg nak? ramadhan ni mcm free je jadual

-me- said...

jom!!! aku sokong!=)

Pacat said...

haha.. plan2 cepat.. paperwork pliz!!

hey2 mak cik.. anda dh di ukay.. hurm.. wt kat uk nak? kita mcm free ajo di uk nnt (free la sgt ek..hehe)

jom la.. asyik2 usrah je.. bila nk masuk praktikalnya..
blaja xde ujian, xbermakna sgt.. ohooo...