>

Monday, July 27, 2009

Ke Muar

بسم الله الرحمن الرحيم

Sabtu lepas, selepas bersolat Subuh, kami sekeluarga bergerak menuju ke kampung halaman di Muar, Johor. Kami bergerak dengan dua kereta, di mana Mak Ngah sekeluarga juga menyertai krew perjalanan kami.

Aku dan Along menaiki kereta Perodua Kancil bersama2 anak buah kami (cucu mak Ngah). Dalam masa sejam setengah, kami sampai ke Bukit Piatu, Melaka. Kami singgah di rumah datuk saudaraku untuk emak dan along mengambil baju yg ditempah di situ.

Kemudian, kami meneruskan perjalanan ke Muar, melalui jalan baru. Mujur ada jalan ni, cepat dan lancar perjalanan.

Sebenarnya, tujuan balik ke kampung ni adalah kerna makcik sedaraku buat kenduri. Dalam persediaan tu, aku mcm busan plak, jadi, aku dan abah naik kreta, pegi jalan2 di area tanjung.

Di tanjung, kelihatan beberapa pakcik tgh memancing ikan. Berborak2 ngan pakcik2 tu. Menarik mendengar pengalaman orang2 lama ni. Dalam sibuk berborak, kelihatan joran seorang pakcik ni bergetar dengan dahsyat. Wah, macam besar je ikan ni. Pakcik itu menyentap joran dan memutar kekili beliau. Apabila tali tangsi sudah semakin digulung, kelihatan dari dalam air, tali itu bergerak ke kiri dan ke kanan. Hipotesis ikan besarku semakin menjadi kenyataan.


Apabila ditarik keluar, ikan sembilang yg agak besar, hampir 800 gram. Wah, x sangka di sungai Muar ni, masih wujud ikan sebesar ini. Walaupun ada orang x percaya dapat ikan sebesar ni, hurm, mungkin di Muar je kut ikan besar camni.

Pada sebelah petang, kenduri dijalankan. Macam2 juadah disediakan, pulut kuning, nasi lemak, sup ayam dan macam2 lagi, smpi aku pun dah x ingat dah. Wah, sedap sungguh, bleh montel aku lama2 camni.

Pada Ahad pagi, kami bersarapan bersama. Di Muar, ada satu juadah sarapan yg terkenal. Sate. Yer, jangan terkejut, sarapan yg femes di Muar ni mmg sate. Aku pun agak pelik, camnela sate bleh jadi makanan sarapan org2 Muar nih. Tapi, aku makan ajer ar.....

Selepas bersarapan, kami beransur pulang ke ibu kota....

Bersama anak2 buah, Azri dan Azira

Photobucket

No comments: