>

Tuesday, December 2, 2008

Mengapa Kita Harus Bersengketa?

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulillah, syukur aku ucapkan kepada Allah, Tuhan semesta alam, sebab memberikan aku peluang untuk study di luar negara. Kenapakah kiter ditaja utk study di sini? Adakah semata-mata mutu education di sini? Memang, tu salah satu faktor, tapi, aku yakin, kiter dihantar ke sini untuk membawa pulang pengalaman dan kematangan sbab di sinilah kiter membuka mata tentang kehidupan masyarakat.

http://thecityfix.com/wp-content/uploads/2007/11/london.jpg

Setelah sebulan hidup di bumi UK ni, bermacam2 budaya baru yg aku jumpe. Maklumlah, hidup di London, di mana org kata, di Londonla tempat bertemunya semua budaya dalam dunia ni. Aku xdela completely setuju, sbab SEMUA tu macam da exaggerate, tapi kalau kata BANYAK budaya, aku setuju.

Pelbagai ragam manusia yg aku perhatikan. Daripada kemabukan2 org2 putih ni, sistem sosial yg runtuh, sehinggalah kepada nilai2 menghormati org lain, menjaga hak org lain dan sebagainya. Di sini juge bertemu dgn umat Islam dari pelbagai negara. Ada dari Arab, dari Algeria, dari India, Pakistan dan banyak lagi. Masing2 ade ragam masing2.

Namun, ape yg sedikit menyedihkan apabila melihat pertelingkahan sesama umat Islam, terutamanya dalam dunia maya yang tiade sempadan ini. Disebabkan dunia blog semakin berkembang, maka, fitnah dan tuduh menuduh juga semakin berkembang. Apa yg lebih menyedihkan, pertelingkahan antara golongan2 pendakwah dan apa yg tidak dipersetujui hanya metodologi, namun pertelingkahan itu merebak sehingga risau jika menyebabkan perpecahan umat Islam.

Mari kiter singkap sejarah Islam. Sewaktu Abdullah bin Ubay and da geng memancing keimanan para sahabat. Sehinggakan, ada para sahabat yg hampir menyerang Abdullah bin Ubay n da geng. Dalam keadaan tu, Rasulullah S.A.W. memainkan peranan yg penting. Baginda pergi kepada kedua2 pihak lalu berucap:

Telah sampai kepadaku ancaman daripada kafir Quraisy. Ternyata, rancangan jahat mereka tidak sebesar rancangan jahat kalian terhadap diri kamu sendiri. Kamu ingin memerangi saudara dan anak kamu sendiri

Setelah ancaman kafir Quraisy diatasi, iaitu setelah perang Khandaq, Rasulullah S.A.W. memberikan pilihan kepada orang Yahudi: Mahu masuk Islam atau meninggalkan Madinah.

Jika kiter tgk sikap Rasulullah S.A.W. terhadap bukan Islam ketika tu, macamane pulak sikap kiter terhadap rakan kiter yg beragama Islam yg hanya beza kaedah, cara dan pendapat? Tentu harus kiter lebih kompromi, bersahabat dan memahami perbezaan tanpa tinggalkan tujuan dan matlamat yang sama. Bukannya tohmahan, fitnah, cacian dan tuduhan. Perbezaan kaedah dakwah dan sudut pandangan umat Islam tidak boleh sampai kiter berpecah belah!

http://files.myopera.com/cicaklaut/blog/JamalAbdillah.jpg

Teringat lirik lagu Jamal Abdillah:

Mengapa kita harus bersengketa?
Kerana fitnah dan salah sangka

Mari kiter hentikan segala persengketaan. Jauhkanlah dari sebarang sangkaan buruk dan spekulasi. Jike ada ketidakpuasan hati, jumpelah secara face to face dan berbincang dgn baik. Jangan berselindung di sebalik topeng nickname dan seterusnya menimbulkan lebih banyak fitnah.

Jom bersatu padu!!!

"Berkerjasama dalam perkara yang disepakati dan bertolak ansur dalam perkara yang diperselisihkan"

Photobucket

No comments: