>

Friday, December 5, 2008

Blog Itu Umpama Roda

بسم الله الرحمن الرحيم

Bukanla nak kata yg benda ni seratus peratus benar dan tepat, tapi ini merupakan general trend bagi kebanyakan blog masa kini. Terdapat 3 stages yg amat jelas kelihatan bagi kebanyakan blog, iaitu, Spike(ketajaman), Downfall(Kejatuhan) dan Plateau(mendatar).

http://school.discoveryeducation.com/clipart/images/graph.gif

Spike

Ni merupakan stage pertama sesebuah blog baru. Biaserla, pada mulanya, memang semangat biler dah ade blog baru, menulis sana sini. Dan disebabkan baru berkecimpung dalam dunia blog, semangatlah nak orang baca hasil tulisan kiter. Sikit2 reload page blog kiter, pastu, asyik tgk counter jer. Lepas tu, promote blog kiter kat blog2 org lain, huhuhu, skill biaserla tu.

Pada ketika ni, blog anda akan ramai pengunjung. Rata2, akan bagi komen

Selamat berblogging, moga istiqamah

dan sebagainya. Namun, tahukah korg, ramainya org masuk ke blog baru korg tu hanya sbab tu adalah blog baru. Mereka akan membaca blog korg, dan andai diorg x brape minat dgn ape yg korg tulis or gaya penulisan korg, diorg xkan kembali lagi membaca blog korg.

Biasanya, trend ni berpanjangan dari 2 hingga 4 minggu.

http://blogs.voices.com/thebiz/blogging_101.jpg

Downfall

Inilah ujian getir buat para bloggers. Dan di sinila ramai bloggers yg tewas dan mengaku kalah. Pengunjung2 sudah mule tidak mengunjungi blog anda.

Di sinilah, anda akan menerima bilangan pengunjung yg amat sedikit. Kalau lukis graf, memang merudum jatuh. Tapi, jangan cepat kecewa. Proses ni adalah normal bagi kebanyakan blog. Walaupun nampak jatuh, namun, sebenarnya, graf tu meningkat dgn kadar yg sedikit. Pengunjung2 blog korg pada waktu ni adalah mereka yg benar2 minat penulisan korg. Diorg akan terus klik ke blog korg, dan mungkin akan promote. Jangan berhenti menulis.

Plateau

Tahniah. Andai korg da sampai tahap ni, andai anda telah bersabar menghadapi saat2 getir seorang blogger, insyaAllah, anda akan menjadi blogger yg maju dan berjaya. Tahap ni mungkin dicapai dalam masa 9 hingga 12 bulan selepas anda wujudkan blog anda. Maksudnya, hanya yg benar2 komited terjun dalam dunia blogging akan berjaya.

Namun ingat, setiap kejayaan yg korg peroleh asalnya adalah kurniaan Allah. Kerana Dialah yg memberikan ilham untuk kiter terus menulis dan menguruskan blog ini. Sentiasa ucapkan syukur kepada Allah untuk setiap pengunjung yg melawat dan mintalah perlindungan Allah daripada melakukan perbuatan yg sia2.

"Bersama melahirkan blogger Muslim berpengaruh"

Photobucket

4 comments:

Lite. ♥f the.s♥ul said...

salam ziarah..waa.istiqamah enta berbl0gin'! mabruk ya akhi!

Anonymous said...

macam product life cycle

Anonymous said...

emm.. kalau blog divisit utk the visitors to know someone else punye update jer and neglecting ape yang ditulis bloggers.. dipanggil ape lak?

niesa.imana said...

salam wbt..

Obi, anda benar.. +)
keadaan itu mmg wujud..