>

Tuesday, March 15, 2011

Kembali

بسم الله الرحمن الرحيم

Wah, sudah hampir 2 bulan blog ini sudah tidak dikemaskini. Sebuah pencapaian buatku. Memang, bukan sengaja mahu meninggalkan dunia blog ini. Setiap hari, kuat hatiku meraung ingin kembali menulis, malah, banyak sungguh yang ingin dikongsikan dalam blog ini. Namun, keupayaan, masa dan tenagaku terbatas untuk melakukan demikian. Blog yang disayangi ini terpaksa ditinggalkan selama lebih kurang 2 bulan.

Terlalu banyak yang berlaku dalam tempoh 2 bulan ini. Sedih, pahit, gembira, ketawa, seronok, letih, riang, semuanya umpama ramuan yang digaul sebati, dalam resipi bernama kehidupan.

Menjalani kehidupan sebagai pelajar tahun akhir ini sememangnya mencabar. Walaupun sudah 2 tahun aku 'survive' di Imperial, namun, tahun terakhir tetap dirasakan lelah dan letih untuk diharungi. Modul yang aku ambil untuk tahun terakhir adalah Genetics and Genomics, Cancer, Bioreactor and Bioprocess Technology dan Protein Engineering and Drug Design. Memang seronok belajar, namun tak seronok bila nak exam.

Siapa yang tidak tahu pasal tragedi tsunami yang menimpa negara matahari terbit, Jepun. Kuasa Allah meranapkan keegoan dan keangkuhan manusia. Sejauh mana kehebatan teknologi manusia meramal bencana, namun kuasa Allah yang tidak terkata hebatnya. Kita yang tidak berada di sana, turut terasa kesedihan dan kesusahan rakyat Jepun. Moga sahabat kita di sana selamat dan dipermudahkan urusan. Moga ada hikmahnya untuk semua.

http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/About/General/2011/3/12/1299889509204/A-woman-carrying-a-child--008.jpg

Sekarang di UK baru nak masuk musim bunga. Bunga-bunga telah mula menampakkan dirinya. Orang kata, inilah masa sesuai nak keluar dan bergambar riang. InsyaAllah, akan ku lakukan sebelum pulang ke tanah air tercinta.

Pagi tadi aku bangun dan tersedar aku berada di Guildford. Terasa amat pendek hujung minggu di sisi isteri tersayang. Dengan berat hati (dan badan), aku membersihkan diri dan bersiap-siap hendak pulang ke London. Pukul 7 pagi, aku bersalam, salam perpisahan dengan sang isteri. Aku berjalan perlahan menuju ke stesen keretapi Guildford. Jam 7:17 pagi, keretapi membawaku pulang menuju ke London Waterloo. Dari Waterloo, terus sahaja aku menaiki tube menuju ke South Kensington. Terus lagi berjalan menuju ke bangunan Biochemistry, masuk ke bilik 311 (bilik komputer). Seawal jam 8:30 pagi, aku menyambung tugasan untuk membuat model sebuah enzyme untuk membolehkan beberapa drugs boleh diproses oleh enzyme tersebut. Salah satu hasil kerja aku harini adalah seperti di bawah:


Sepertimana yang dapat lihat dalam contoh di atas, ubat bernama warfarin ini terletak dekat sahaja dengan lingkaran haem, untuk membolehkan OH group menyerangnya. Phenylalanine dan Leucine tu pula mungkin bertindak sebagai asid amino yang memegang ubat berkenaan. Oh, sudahlah sampai situ sahaja pasal bab ini, ini bukan blog akademik.

Malaysia pula, haih, tak habis-habis isu liwat. Hari demi hari, makin banyak perkataan menjengkelkan yang dipelajari. Makin banyak pula berita-berita yang memalukan disiarkan. Tak hairanlah kalau budak-budak zaman sekarang, kecik2 dah pandai cakap bukan-bukan.

Esok ada presentation PEDD, doakan....


Photobucket

2 comments:

Liana said...

salam alaik..

pandainya menulis dalam bahasa.. I wish my bm is as good.. tapi making karat adalah.. =(

Does it work said...

Wondering about Affilojetpack results? I help people make decisions. But it can be the wrong decision, it can be the right decision such as knowing affilojetpack results.