>

Wednesday, January 12, 2011

11/1/11

بسم الله الرحمن الرحيم

Hari kesebelas dalam tahun Masihi 2011.

Hari ini merupakan hari kedua spring term di Imperial, selepas bercuti hampir 3 minggu lamanya, masanya untuk kembali menajamkan fikiran, membanting tenaga dan memusatkan fokus. Hampir 3 minggu berada dalam kesejukan, adakah minda dan pemikiran kita sudah semakin membeku? Tiba masanya untuk mencairkan kembali ketulan-ketulan ais yang membeku di dalam pemikiran ini.

http://www.master-optics.eu/biblio/Logo%20IC%20london.jpg

3 minggu cuti yang berlalu, terlalu banyak perkara berlaku, samada suka atau duka, mudah atau sukar, pahit atau manis, semuanya aku rasai dan hadapi. Moga semua perkara yang berlaku itu ada hikmahnya dan semoga aku mendapat ibrah dan react terhadap ibrah itu, supaya aku melangkah maju ke hadapan dalam hidup ini.

Memang, aku mengatakan dalam post lalu yang akan update mengenai perjalanan kami di Istanbul, namun, tidak dapat lagi mencari masa yang sesuai untuk menulis dengan baik. Mungkin ini atas faktor keterbatasanku selaku manusia dan mungkin kerana aku sendiri yang kurang bijak membahagikan masa. InsyaAllah, akan update juga suatu hari nanti mengenai Istanbul.

Berkata pasal Istanbul, ye, memang sedikit rindukan bandar al-Fateh itu. Banyak sungguh pengalaman ditimba, pelbagai ilmu diratah, pelbagai kenangan dicoret. Tetapi hakikat tetap perlu ditelan, aku kini kembali ke bumi London, UK untuk menyambung pengajian tahun akhir bidang Bioteknologi di Imperial College London.

Term ini, subject yang aku ambil adalah Bioreactor and Bioprocess Technology (BBT). Sepertimana namanya, kami belajar mengenai selok belok pengendalian bioreactor untuk menghasilkan produk biochemical dengan banyak dan murah. Subjek ini adalah gabungan antara biochemical, chemical engineering dan sedikit economics. Sedikit kelainan daripada subjek-subjek lain yang aku ambik sebelum ni, tapi itu adalah cabaran buat diriku.

Pengembaraanku di UK ni hampir tamat, moga saki-baki waktu yang tinggal di UK ni dapat digunakan sebaik mungkin untuk kebaikan ummah, Amin.

Photobucket

No comments: