>

Wednesday, March 23, 2011

Kahwin ketika belajar

بسم الله الرحمن الرحيم

Pertamanya, aku bukanlah pro atau anti kahwin semasa belajar. Aku tidak berada di mana-mana pihak pun. Bagi aku, tidak penting kahwin semasa belajar atau selepas bekerja, apa yang penting, adalah kahwin ketika sudah BERSEDIA. Persediaan itu pula merangkumi rohani dan fizikal. Dari segi rohani, adakah kita sudah yakin dapat memimpin keluarga ke arah yang diredhai Allah? Dari sudut fizikal pula, adakah kita mampu untuk menyara hidup berkeluarga?

Ramai yang menceritakan kepadaku, waktu belajar adalah waktu ideal. Waktu belajar, kita banyak masa terluang, berbanding waktu bekerja. Banyak sungguh peringatan aku terima mengenai kesibukan di Malaysia, samada dari sudut kerjayanya, dakwah dan sebagainya.

Teringat pesanan ustaz Khosim (ustaz SBPI Rawang):

Bila nak kahwin, mulalah kita banyak sangat fikir masalah duit la, masalah masa la, itu semua hasutan syaitan taknak kita buat ibadah!!!

Tersentak....

Memang, kita perlu berfikir tentang masalah-masalah tersebut. Tapi jangan terlalu banyak fikir masalah, sehingga kita tidak berusaha pun nak mengatasinya. Perasaan-perasaan berat, susah, sukar itu, hanyalah permainan syaitan. Janji Allah:

http://c0022506.cdn1.cloudfiles.rackspacecloud.com/24_32.png
Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui. (An-Nur: 32)

Namun, dalam masa yang sama, jangan pula kita lupa persediaan sunnatullah kita. Kumpullah duit secukupnya (bukan sebanyak-banyaknya), timbalah ilmu secukupnya (bukan sampai jadi perfect) serta persiapan-persiapan lainnya.

Perkahwinan ketika belajar ada kekurangan dan kelebihannya, bergantung kepada siapa anda dan bagaimana anda melihatnya. Ya, selepas berkahwin, pergerakan kita sedikit terbatas, setiap kali nak melancong atau bersiar-siar, kena fikir untuk dua orang. Setiap kali hendak melakukan sesuatu, kena fikir untuk kita dan pasangan. Mungkin agak leceh bagi sesetengah orang, tetapi tidak bagi yang lain. Tetapi, aku pula, jenis yang tidak suka keluar berseorangan, jadi, bagi aku, setelah berkahwin, terbukti aku lebih banyak jalan daripada ketika bujang! Mungkin sebab Allah kurniakan aku pasangan yang menjadi teman perjalanan yang best.

Antara cabaran berkahwin ketika belajar juga adalah pengurusan masa. Masa kita sehari-hari perlulah menitikberatkan juga pasangan kita. Di sini, teknik pengurusan masa efektif amat teruji. Masa untuk belajar, bekerja, berusrah, berehat dan sebagainya perlulah ditentukan dengan baik dan disiplin diri perlu bagi memastikan kita tidak tersungkur. Lebih-lebih lagi, orang macam aku ni, kalau nak belajar, kena berseorangan dan senyap. Namun, alhamdulillah, aku dikurniakan pasangan yang amat memahami. Ketika aku ingin mengulangkaji, beliau akan berusaha sedaya upaya tidak menggangguku. Malah, pengurusan masaku lebih efektif dan tersusun. Beliaulah yang membantuku menyusun tugas-tugasku, beliaulah juga yang mengingatkanku deadline yang perlu dipatuhi. Beliau menjadi Personal Assistance yang amat efektif!

Bagaimana pula dengan duit?

Berkenaan kewangan, aku hanya boleh kongsikan pengalaman kami, mungkin berlainan dengan orang lain. Yang penting, kita merancang berdasarkan kapasiti kita sendiri.

Kami tidak menghadapi banyak masalah berkenaan kewangan. Kami masing-masing mempunyai penaja sendiri. Jadi, apabila pendapatan kami digabungkan, tiada beza sangat pun dari sudut perbelanjaan. Malah, apabila kami berkongsi pendapatan kami, terasa lebih pula wang kami. Dari sudut motivasinya, ini dinamakan sinergi. Dari sudut Islamnya, mungkin ini yang dikatakan keberkatan.

Keberkatan itu bukan bermakna memiliki wang sebanyak-banyaknya, tetapi keberkatan itu adalah merasa cukup dengan wang yang sedikit.

http://c0022506.cdn1.cloudfiles.rackspacecloud.com/67_1.png
Maha Berkat (serta Maha Tinggilah kelebihan) Tuhan yang menguasai pemerintahan (dunia dan akhirat); dan memanglah Ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu
(al-Mulk: 1)

Perkahwinan ketika belajar mungkin akan membuahkan kemanisan. Ketika belajar, berada dalam dunia ideal. Banyaknya masa, elaun yang cukup banyak, membolehkan kami untuk melancong ke sana ke mari, memahat kenangan di negara-negara yang kami lawati. Setiap pengembaraan ke program tarbiyah dan dakwah juga kami gunakan untuk lebih mengenali diri masing-masing. Setiap kali perjalanan ke tempat program, terasa manis perjalanan itu, terasa pendek destinasi yang dituju.


Namun yang lebih penting, apa yang kita dapat bantu ummah selepas perkahwinan. Elakkanlah menjadi kaku dan beku selepas perkahwinan. Benar, mungkin ada keterbatasan dalam beberapa sudut yang membuatkan kita sedikit perlahan di medan dakwah, tetapi, carilah sudut-sudut lain untuk kita membantu selaku seorang pasangan yang sudah berkahwin. Terlalu banyak lagi sudut yang boleh kita tampung. Selepas kami berkahwin, ramai rakan-rakan yang merujuk kami beberapa perkara dan masalah. Malah, ada juga rakan-rakan dari Malaysia dan Australia yang turut bertanyakan kami. Pintu dakwah dapat dibuka seluas-luasnya, dan kami nampak, terlalu banyak ruang yang boleh kami bantu masyarakat secara umumnya.

Kesimpulannya, anda sendiri yang lebih tahu, adakah diri anda sudah bersedia untuk melangkah ke dunia baru. Tidak boleh pukul rata isu perkahwinan ini kepada semua orang. Mungkin ada yang memang bersedia untuk berkahwin ketika belajar, tetapi ada juga yang masih belum bersedia. Tetapi tidak dinafikan, ada kekurangan dan ada kelebihannya berkahwin ketika belajar. Yang penting, apa persiapan kita menghadapi era perkahwinan?

Tapuk dada, tanya iman (bukan tanya Iman Manan).....


Photobucket

4 comments:

aeizatism said...

nak like je post kali ni...

so sweet tgok korg berdua!!!

biE said...

jpah, tulisan yang menarik dan berilmu. terasa nak duduk bersama kamu dan ajah. bertanya pelbagai perkara. izin share ye!

alief_kaizer said...

salam akhi jepah,
mnx share atas post, ssungguh post yg sgt menarik...
junior sepintar :)

Anonymous said...

menarik post ni..first time tgk n first time comment..mmg best kalo dpt kawin mse blaja..sy pun teringin tp mslh sy adalah sy dr kuarga yg miskin.bila pk nk kawin awl kesian kt mak ayah yg bnyk korban untuk sy blaja slama ni..jd sy nk bls budi dierng dulu..ringnkan beban mereka apabila sy da kerja.kalo da kawin mestila keutamaan untuk keluarga kte.duit gaji pun ckup2 mkn so ble plk nk hulurkan ke mak ayah..tp pd mereka yg berasal dr kuarga yg berada mgkin xde mslh..