>

Saturday, March 26, 2011

Ziarah Haramain

بسم الله الرحمن الرحيم

Dan sempurnakanlah ibadat Haji dan Umrah kerana Allah.....
(al-Baqarah: 196)

InsyaAllah, petang ini, aku dan zaujah akan bertolak ke Jeddah bagi menunaikan ibadah umrah. Kami akan bertolak daripada Heathrow, transit di Cairo dan kemudian akan bertolak ke Jeddah. Semua penerbangan kami adalah menggunakan khidmat EgyptAir.

http://www.inforwarding.com/clientfiles/comp2828/egypt%20air.jpg

Alhamdulillah, kami bersyukur kerana diberikan sedikit rezeki dan kesempatan untuk menunaikan umrah. Lebih istimewa lagi, pemergian kami ini adalah sebagai pasangan yang sudah berkahwin. Moga mendapat keberkatan Allah sebelum, semasa dan selepas daripada menjejakkan kaki ke dua tanah haram (haramain).

Rugilah bagi mereka yang berlumba-lumba ingin melancong ke merata tempat, namun tidak pernah terdetik dan berusaha pun untuk ke tanah suci

Dalam keghairahan kita bercuti musim bunga ini selama lebih kurang sebulan ini, benar, segala perancangan dilakukan, ada yang merancang untuk ke Turki, Itali, Sepanyol dan macam-macam lagi. Namun, dalam keseronokan kita merancang perjalanan itu, haruslah kita sematkan dalam hati untuk suatu hari nanti kita akan ke tanah suci. Bukan sekadar menyematkan hasrat dalam hati, segala jenis usaha dan persiapan juga perlulah dilakukan dengan gigih. Samada dari sudut wang, masa dan ilmu, perlulah dicari dan dilengkapkan. Amat rugilah bagi mereka yang mampu menghabiskan wang dan masa untuk ke tempat-tempat lain, tetapi tidak pernah memikirkan untuk ke tanah haram.

Jadi, dalam entri blog yang pendek kali ini, aku menyeru semua pembaca sekalian, tidak kisah anda dari UK, USA, Australia mahupun Malaysia, marilah sama-sama kita berazam dan berusaha untuk menunaikan ibadat umrah dan haji suatu hari nanti, di samping melancong ke tempat-tempat lain.

Terima kasih diucapkan kepada semua sahabat-sahabat yang membantu, samada melalui persiapan ilmu kami, perkongsian pengalaman, wang ringgit mahupun doa. Kami amat-amat menghargai segala pertolongan anda semua. Moga ianya dijadikan sebagai cagaran untuk kita memperoleh syurga Allah di akhirat kelak.

Barang-barang sudah hampir siap dikemas, tinggal beberapa perkara kecil lagi hendak disiapkan dan dimasukkan dalam beg. Doakanlah semuanya dipermudahkan.

Jadi, dengan ini, blog ini akan direhatkan buat beberapa ketika sehinggalah sekembalinya kami berdua daripada umrah nanti.

Wallahu'alam

Photobucket

No comments: