>

Saturday, December 15, 2007

Bioteknologi

Alhamdulillah...selesai solat Maghrib berjemaah di surau,
aku berjalan kaki untuk pulang ke rumah...

http://www.gmpeladang.com.my/ft4.jpg

Dalam perjalanan, aku tetibe terfikir...
satu hari nanti...aku akan bukak ladang biotek...
mule2, aku akan start dgn penanaman sayur-sayuran...
aku pun mulela fikir cara untuk menyuburkan tanah..
salah satu ialah dgn menggunakan nitrogen-fixing bacteria....
akan aku selang selikan tanaman aku dgn tanaman kacang...

http://www.karyanet.com.my/knet/percuma/lembu.jpg

lpas tu, aku fikir utk menternak lembu, kambing, ayam dan arnab...
taktik aku, mule2, aku akan beli seekor lembu jantan dan seekor betina..
bile si betina ni dah beranak,
aku akan pisahkan diorg dan akan introduce baka baru...
si jantan akan dipadankan dgn betina lain
dan si betina akan dipadankan dengan jantan lain,
inilah nama interbreeding...
dengan ni, variation will occur and resistance to certain disease
will be passed to the next generation...
If a disease occurs, not all the animals will get killed...
inilah antara ilmu yg aku blaja mase A-level..
mungkin still cetek ilmu aku..
tapi, InsyaAllah, akan aku further blaja dlm bidang ni..

http://www.tbpcontrol.co.uk/TWS/CoverImages_0/052/153/052153674X.jpg

Sesampainya aku di rumah,
aku membuka laman web agbioworld...
nak blaja la skit psl ilmu biotek...
dapat gak tahu info terbaru dunia biotek...
aku gak masok website biotek Malaysia..
perkembangan biotek di Malaysia, bolehla dpt kat sini...

"Ya Allah, kurniakanlah aku ilmu yg dapat dimanfaatkan utk aku mendekatkan diri kepadaMu"

No comments: