>

Sunday, December 26, 2010

Menelusuri tinggalan Empayar Rom Kuno: Piazza Navona dan Isola Tiberina

بسم الله الرحمن الرحيم

Dari Pantheon, kami bergerak pula ke selatan menuju ke Piazza Navona, sebuah dataran luas yang dikatakan dahulunya menjadi pusat orang Rome berkumpul untuk menyaksikan permainan dimainkan di situ. Dari Pantheon, hanya mengambil masa kurang daripada 10 minit berjalan kaki untuk ke Piazza Navona.

Apabila tiba mendekati Piazza Navona, of course, binaan yang amat mencuri perhatian adalah sebuah gereja bernama Sant'Agnese church yang berada di tengah-tengah Piazza Navona berkenaan. Jelas sekali binaan church ini adalah senibina yang dipanggil sebagai Baroque. Aku sendiri masih struggle nak bezakan senibina Baroque dan Renaissance, tapi mengikut sejarah, senibina Baroque ni menggantikan Renaissance di Eropah. Apa yang aku rasa perbezaan ketara, adalah senibina Baroque biasanya yang jelas adalah kewujudan kubah di bangunannya manakala untuk senibina renaissance, banyak column (tiang-tiang besar) dan lebih tersusun dan simetri.

Senibina Baroque di Sant'Agnese church

Alhamdulillah, hari cerah harini. Langit biru dan sungguh cantik sekali. Suhu pun sekitar 15 celcius, amat panas dan nyaman untuk bersiar-siar. Di Piazza Navona ini, terdapat terlalu banyak kedai seperti pasar malam di sekitar dataran. Ada yang jual donut, tapi yang banyak adalah patung-patung dan cenderamata.

Fountain of the four rivers (tempat penggambaran Angels and Demons)

Di Piazza Navona ini, terdapat 3 fountains yang biasanya menjadi tarikan utama. Fountain yang terbesar terletak di tengah-tengah dataran, dinamakan Fountain of the four Rivers yang jelas kelihatan dengan obelisk (senibina Egypt). Fountain ini melambangkan 4 sungai utama dunia yang dilambangkan dengan kononnya Tuhan sungai-sungai tersebut. 4 sungai tersebut adalah sungai Nil, Ganges, Danube dan Plate. Namun, sebagai umat Islam, harus teguh dalam aqidah kita, bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, tidak kira Tuhan di gunung, sungai, darat, langit dan sebagainya. Teringat nasihat Luqman al-Hakim kepada anaknya:

http://c0022506.cdn1.cloudfiles.rackspacecloud.com/31_13.png
Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya: "Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar". (Luqman: 13)

Terdapat dua lagi fountains di Piazza Navona tersebut, iaitu Fountain of Neptune serta Fontana del Moro. Antara yagn menarik lagi mengenai Piazza Navona ini adalah ianya pernah dirakamkan dalam cerita Angels and Demons dilakonkan oleh Tom Hanks. Yang menjadi fokus adalah Fountain of four rivers di mana ianya adalah salah satu checkpoint riddle yang menjadi tema cerita itu. Di sinilah seorang paderi hampir dibunuh di dalam fountain itu.

Kemudian, kami menaiki bas dan beredar dari Piazza Navona untuk menuju ke Isola Tiberina. Kami menaiki bas dan kemudian tukar kepada tram untuk melintasi sungai Tiber.


Tram nombor 8 mengambil masa 5 minit sahaja ke destinasi yang kami tuju, iaitu Isola Tiberina atau dalam bahasa Inggerisnya adalah Tiber Island. Jarang aku lihat dan dengar, kawan-kawan yang pernah sampai ke Rome melawat tempat ini, mungkin kurang femes agaknya. Menurut legenda tempatan, pada zaman dahulu, ada seorang raja Rome yang zalim. Kemudian, baginda digulingkan dan rakyat Rome yang marah membuang mayatnya ke dalam sungai Tiber. Kemudian, mayat baginda dihanyutkan dan terhenti di suatu tempat di tengah sungai Tiber. Dikatakan debu dan pasir berkumpul di sekeliling mayatnya dan lama-kelamaan membentuk sebuah pulau. Jadi, kesimpulan lagendanya, pulau ini foundationnya adalah mayat! Scary!

Lagenda diteruskan. Diceritakan pula, suatu masa dahulu, Rome dilanda wabak yang membunuh. Kemudian, dalam mencari ubat, orang-orang Rome ingin membina kuil untuk dewa ubat. Dan dalam mencari tempat untuk membina kuil tersebut, mereka ditunjukkan kepada pulau ini, oleh seekor ular!

Sewaktu kami melangkah kaki ke Isola Tiberina, kami dapati bangunan oren tersergam indah. Pokok-pokok di pulau itu tampak amat hijau dan subur, lain dengan pokok-pokok di sekitar Rome yang lain. Kami mendekati bangunan oren itu, sepertimana legenda yang menyatakan kuil dewa perubatan di pulau ini, kini, sebuah hospital telah didirikan di atas pulau ini. Nama hospital itu adalah Ospedale Fatebenefratelli (Hospital Fatebenefratelli).

Isola Tiberina


Selepas berehat sebentar di atas pulau kecil ini, kami meneruskan penjelajahan kami ke tarikan utama dan terkenal kota Rome, Colosseum dan Palatino.

Episode Seterusnya: Colosseum dan Palatino

Photobucket

1 comment:

imakubex said...

Assalamualaikum,

Sedikit komen. Baroque bukanlah menggantikan Renaissance. It was conceived and then used in opposition to the Reformation movement, which puts emphasis on austerity. Before that you have Romanesque (from Rome) and Gothic (conceived first in Germany and France) architecture. If you put Baroque in the context of the socio-political situation of the age, it makes sense. It's trademark is it's opulence.

Wallahua'lam