>

Tuesday, December 14, 2010

Amanat Seorang Murabbi

بسم الله الرحمن الرحيم

Beliau adalah seorang ustaz, seorang abang, seorang sahabat dan seorang rakan. Kehadiran beliau mampu memeriahkan suasana suram, percakapan beliau mampu membuat kita tersenyum serta cara beliau yang amat mudah dengan para pelajar.

Beliaulah ustaz Erfino.

Namun, setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Pada 31 Disember ini, ustaz Erfino beserta ahli keluarga akan pulang ke Malaysia. Terlalu banyak jasa beliau terhadap perkembangan dakwah di UK dan Ireland ini. Pemergianmu amat dirasai dan akan dirindui.

Semalam, MMCL menganjurkan kuliah online Amanat Seorang Murabbi oleh ustaz Erfino, berupa pesanan dan amanat ustaz untuk para pelajar di UK dan Ireland ini sebelum beliau pulang ke Malaysia. Alhamdulillah, lebih kurang 450 penonton hadir memeriahkan suasana.

Aku masih ingat ketika aku berbincang dengan ustaz untuk menganjurkan kuliah ini. Ketika itu, kami sedang makan tengahari di Noodle Oodle, Bayswater. Aku pada asalnya ingin meletakkan Amanat Terakhir Seorang Murabbi, tapi perkataan 'Terakhir' itu seolah-olah kita tak akan dengar lagi kuliah ustaz selepas ini. Jangan jadikan kuliah ini kuliah terakhir ustaz yang kita akan dengar, tapi sentiasalah berusaha untuk meneguhkan ukhuwah dengan murabbi ini.

Ustaz menamatkan kuliah dengan menyanyikan sepotong lagu dengan penuh syahdu. Di sini, disertakan rakaman kuliah online tersebut khusus bagi yang tidak berkesempatan bersama.




Photobucket

No comments: