>

Tuesday, May 4, 2010

Selamat Berimtihan buat Mereka

بسم الله الرحمن الرحيم

Ukhuwah itu tidak bermusim. Ukhuwah juga tidak berkepentingan. Ukhuwah bukan plastik, bila perlu, dijaga dengan baik, namun, bila tiada kepentingan, dibuang merata-rata. Ukhuwah juga tidak selective.

Petang tadi, aku menuju ke Manor House untuk ziarah dua orang sahabatku yang akan menghadapi peperiksaan pada keesokan ahrinya. Mereka adalah Amir Faiz dan Fitri daripada UCL. Aku membawa sedikit buah tangan untuk mengukir sedikit senyuman buat mereka yang mungkins edang tension belajar untuk menjawab sebaiknya keesokan harinya.

Sesampainya di rumah mereka, aku menekan butang 47 lalu pintu dibuka. Menaiki lif yang dodgy itu, aku ke tingkat 7 untuk ke rumah mereka. Pintu dibuka dan aku disambut Fitri masuk ke rumah. Kami bersalaman, meriah juga kami berborak. Aku lihat, mereka sedang gigih menelaah nota-nota untuk peperiksaan pada esok hari. Syamil pula, peperiksaan tinggal seminggu. Jadi, Syamil membuatkan aku air teh. Terima kasih diucapkan.


Kemudian, kami makan nasi dan wings yang aku beli untuk mereka. Walaupun makanan itu amat simple, kami makan dengan penuh berselera. Apen dan Fitri pula meneruskan ulangkaji mereka selepas itu, dalam masa yang sama, mereka masih mampu berborak denganku. Melayan tetamulah katakan. Walaupun nampak diorg gigih, namun, diorg masih melayan aku dengan amat baik.

Dari abu Hurairah r.a katanya:”Rasulullah SAW bersabda:” Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari kiamat, maka janganlah dia menyakiti tetangganya. Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari kiamat, hendaklah dia memuliakan tetamunya. Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari kiamat, maka hendaklah dia berkata yang baik atau diam.”
(Muslim)

Fitri baru pulang dari tanah suci beberapa minggu lepas. Jadi, beliau menghadiahkanku beberapa cenderahati iaitu minyak wangi dan kayu sugi. Air zamzam masih banyak kelihatan, namun, disebabkan tiada botol kecil untuk aku pek, maka, Fitri tidak dapat memberikanku air zamzam untuk dibawa ke rumah. Namun, aku sempat minum beberapa teguk air zamzam.

Aku tidak lama di situ. Hanya sejam sahaja aku berada di situ sebab ingin memberi peluang untuk mereka belajar dengan aman damai.

Selamat berimtihan buat korang berdua. Moga Allah permudahkan urusan esok hari.

Photobucket

No comments: