>

Wednesday, February 17, 2010

Sahabat Seperjuangan

بسم الله الرحمن الرحيم


Alhamdulillah, semalam, rumah kami menjadi meriah dengan kehadiran tetamu yang datang jauh dari benua yang berlainan. Mereka adalah sahabat-sahabat seperjuangan yang datang dari Tanta, Mesir. Kesemua mereka datang untuk menimba pengalaman di UK. Kami berbesar hati apabila mereka sudi menziarahi kami di London ini.

Turut menghangatkan suasana adalah Hamid dan Eg (diorg ni yg lebih). Maklumlah, mereka pernah bertemu dengan sahabat-sahabat dari Mesir ini ketika berjaulah ke sana hampir 2 tahun lepas. Sungguh meriah suasana rumah. Dalam menanti masakan siap, segala perkongsian pengalaman dan ilmu dijalankan dengan suasana santai dan mesra. Sesekali, perbincangan serius menjadi isu.

Salah seorang sahabatku adalah Azhan. Walaupun baru dalam waktu yang singkat kami berkenalan, Alhamdulillah, rakan seperjuanganku ini mudah untuk rapat. Mereka mudah mesra dan masuk dengan kami. Kami mencedok banyak pengalaman dan ilmu dari pengalaman mereka di Mesir. Alhamdulillah, beberapa isu disentuh oleh rakan seperjuangan kami ini.

Berselera

Makanan siap dihidangkan. Sepertimana budaya kami di rumah ini, kami menghidang makanan di dalam talam. Lauk sup dan tomyam ayam amat sedap sekali kami suap satu persatu. Ditambah pula dengan teh tarik yang dibuat oleh Famy.

Dari kiri: Famy, Azhan Tantawi, Faqih Tantawi, Hamid Londoni,
Im, Zul Tantawi, Iq, aku dan Eg

JZKK atas kesudian anda semua berkongsi pengalaman dan menautkan ukhuwah. Lenkali, datang lagi rumah kami, dan lainkali, bersedia untuk menanti kehadiranku di bumi Mesir itu. Nantikan!!!

Tersenyum manis bersama sahabat seperjuangan....

Photobucket

5 comments:

.n.a.k. said...

salam...
saya ada beberapa persoalan yg dicopy-pasted melalui blog saya sendiri

Situasi saya... Saya sering ingin membaca bahan-bahan yang memrlukan daya pemikiran kritis dan analitik yang tinggi... Tapi kadang-kadang saya mengalami shock kerana terlalu tinggi..
Dan saya yakin.. bahawa sebenarnya ada step-step tertentu untuk membolehkan pemikiran kita sesuai dengan pembacaan
Jadi, apakah tahap-tahap pembacaan yang diperlukan seseorang supaya dia tidak menjadi orang yg membaca tapi x faham apa-apa apabila membaca buku-buku seperti itu..

Pendapat anda?

harap membantu
syukran

joegrimjow said...

klu sheffield nak cakap ape ek?
joe sheffieldness??
hehe

tumi said...

jpah jawabla, kesian bebudak tu.. lol

Jpah said...

to n.a.k.

Setiap orang ada tahap sendiri dalam pembacaan. Betul, kalau membaca sesuatu yang bertahap amat tinggi tanpa bantuan guru, boleh jadi kita menyalahtafsir isi buku tersebut.

Jadi, saya mencadangkan begini:

1. Pilih bahan bacaan yang memenuhi minat. Contoh, anda minat sirah, tapi x minat buku haraki, jadi, boleh baca buku sirah dahulu

2. Pilih bahan bacaan yang nipis dahulu - ini penting untuk psikologi. Kita boleh yakin untuk habiskan buku nipis. Step ini diperlukan bagi memupuk semangat suka membaca di peringkat awal.

Saya pun tidaklah arif dalam bab ni. Moga membantu

akmal.amri said...

laaa.... faqih pun datang ke..awat tak habaq??