>

Wednesday, February 17, 2010

Pemimpin berjiwa rakyat

بسم الله الرحمن الرحيم

Setiap kali keluar berita berkenaan pemimpin yang membantu rakyat, sejuk mata dan hati aku. Tanpa mengira aliran politik, agama mahupun bangsa, kerendahan hati pemimpin yang bersama-sama memperjuangkan nasib rakyat amat aku sanjung.

Hari ini, tika aku melayari internet, rutin harianku adalah membaca berita-berita yang terjadi di Malaysia, samada dari media utama, mahupun media alternatif. Dan, pada hari ini, sedang aku sibuk menaip assignment Molecular Cell Biology ku, aku tergerak hati untuk membuka laman Malaysiakini. Tertarik dengan berita:

Hadi terjun laut selamatkan mangsa lemas

Lantas aku klik berita tersebut. Malas plak aku nak ulas balik kejadian ni, sebab banyak dah blog dan laman sesawang yang mengulas perihal ini. Sila klik:

Sini

dan

Sini



Siapa tidak kenal dengan Presiden PAS, TG Haji Abdul Hadi Awang. Beliau bukan sahaja dikenali di Malaysia, tetapi juga di serata dunia selaku seorang ulama' yang diakui kredibilitinya. Tapi entah mengapa, di Malaysia, beliau digambarkan seolah-olah hanya sekadar pemimpin parti politik sahaja. Sedangkan, di London sendiri, beliau dikenali. Tanya sahaja orang-orang di Central Mosque, sedangkan brother ISOC Imperial pun mengenali beliau selaku ulama' yang disegani.

Menjadi pemimpin bukan mudah. Lebih-lebih lagi yang dipimpian adalah sebuah gerakan Islam yang memperjuangkan agama Allah itu sendiri. Berat tanggungjawab. Kita ni, nak pegang presiden MUSCOM pun dah rasa berat (sempena election MUSCOM yang hangat), inikan pula presiden gerakan Islam di Malaysia.

Alang-alang dah bercerita berkenaan TG Haji Hadi, eloklah kita lebih mengenali latar belakangnya. Bukanlah taksub, tetapi aku kira, tidak ada salahnya kita lebih mengenali ulama' tanah air kita sendiri. Sepertimana kita ingin mengenali penceramah agama di setiap program, begitu jualah aku nampak perkara ini.

Berkenaan penglibatan beliau di dalam negara, aku rasa x payah dah aku sentuh. Sebab macam semua orang dah tahu. Aku sentuh sikit berkenaan penglibatan beliau di peringkat antarabangsa.

1990 - AJK Majmak Takrik Mazhab Islami
1994 - AJK Penyelaras Gerakan Islam yang berpusat di Istanbul, Turki

(ni je yg aku berjaya cari, ada sesapa nak tambah?)

Kesimpulannya, ulama' kita memang bukan maksum. Tak lekang dari kesilapan gerak kerja dan dalam kepimpinan. Namun, aku kira, itu bukanlah alasan untuk kita terus menghentam, sebaliknya, kita yang kononnya nampak kelemahan dari sudut gerak kerja ini, perlulah untuk sama-sama membantu memantapkan gerak kerja Islam secara umumnya.

Kepada para pemimpin di luar sana, x kira pemimpin persatuan, parti politik, mahupun negara, serulah pimpinanmu kepada Islam. Kenangkanlah surat Nabi S.A.W. kepada Pembesar Rom, dan anggaplah surat itu ditujukan pula kepada kita:

“Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang, daripada Muhammad Pesuruh Allah kepada Hercules Pembesar Rom, salam sejahtera kepada sesiapa yang mengikut petunjuk. Seterusnya, aku menyeru kamu dengan seruan Islam, terimalah Islam nescaya kamu selamat. Allah akan memberikan kamu dua ganjaran. Jika kamu enggan, kamu menanggung dosa rakyat bawahanmu.
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Photobucket

No comments: