>

Wednesday, February 3, 2010

Beliau yang tabah

بسم الله الرحمن الرحيم

Pelbagai perkara telah berlaku sepanjang minggu lepas, sampai x tertulis dalam blog ni (hehe, alasan tidak mengupdate). Sungguh, aku akui, amat sukar untuk istiqamah menulis dan mengemaskini blog.

Mungkin ramai yang sudah tahu tentang keadaan Mas Afzal, seorang super senior KYUEM yang aku mula kenali di MOC. Eloklah andai anda membaca sendiri kisah beliau di dalam blog beliau.

Beliau merupakan seorang yang amat bersemangat dan amat petah berbicara. Apabila berinteraksi, beliau amat berkarisma dan mampu untuk membuatkan orang ramai memberikan perhatian terhadap kata-katanya. Beliau merupakan aset kepada agama dan negara. Namun, Allah jua yang lebih mengetahui apa yang terbaik untuknya.

Mas Afzal

Ujian yang diterimanya bukanlah ringan. Barah atau nama yang lebih dikenali, kanser. Mutasi pada cell menyebabkan cell proliferation pathway sukar untuk dikawal. Memang tiada penawar sebenar untuk kanser, sebaliknya, hanyalah rawatan kemoterapi yang mungkin boleh melawan kanser tersebut. Namun, side effect kemoterapi bukanlah calang-calang peritnya. Namun, saudara Mas Afzal tetap teguh melalui rawatan beliau pada tahun akhir beliau di universiti. Beliau tetap mengulangkaji di sebalik keletihan dan kesakitan yang dialami. Hasilnya, beliau berjaya graduate dari University of Sheffield dan bergelar seorang doktor perubatan.


Ketabahan beliau amat aku kagumi. Aku yang serba sihat ini pula, masih mampu untuk membuang masa merata-rata. Amat malu aku dengan saudara Mas Afzal.

Namun, Allah jualah yang menetukan takdir hidup semua manusia ini. Anda boleh baca apa yang terjadi di blog beliau. Beliau berkeputusan untuk pulang ke Malaysia mungkin mencuba perlbagai rawatan alternatif di negara kita itu.

Sebelum beliau pulang ke Malaysia, kami, warga London sempat untuk menghantar beliau di lapangan terbang. Aku, Fitri, Imran, Famy dan Faris bergerak ke Heathrow Airport untuk bertemu Mas Afzal. Di terminal 4, kami disambut dengan senyuman mesra Mas Afzal dan keluarga pakcik saudaranya.

Kami sempat bersolat Isyak berjemaah berimamkan Mas Afzal. Sungguh sayu sekali aku mendengar bacaan Quran beliau.

Selepas bersolat, kami berborak-borak dan mengenang kembali peristiwa-peristiwa yang kami alami bersama. Mungkin tidak banyak, tapi kesamaan kami di KYUEM mampu untuk membuatkan kami berkongsi (kecuali Faris).

Aku tidak percaya, orang di depan aku ini mempunyai penyakit kanser. Beliau amat ceria, nampak amat sihat dan cergas. Namun, di dalam hati, siapa yang tahu. Beliau masih mampu ceria seperti dahulu. Mampu lagi kami berjenaka, bergelak mengenangkan kenangan dahulu. Saudara Mas juga menceritakan pengalaman beliau sewaktu first year dahulu.

InsyaAllah, ni kali terakhir aku balik Malaysia. Yang terakhir ni, kenala naik MAS, kata Mas dengan tersenyum.

Aku x mampu untuk membalas senyuman beliau. Aku memaksa senyum, tapi senyuman itu hanyalah lakonan semata. Hati ini amat perit dan sedih.

Mas dan saudara beliau

Kami

Sebelum berpisah

Kepada bro Mas, moga anda sentiasa dilindungi Allah. Sentiasalah kuat dalam menghadapi ujian ini. Tiada yang mustahil, pasti ada jalannya. Hanya Allah sahaja yang boleh menunjukkan jalan tersebut. Moga bertemu dengan jalan itu.

Aku dedicatekan lagu ini buat Mas:


Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame


Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way 2x
Insya Allah3x
Insya Allah we`ll find the way

Photobucket

1 comment:

joegrimjow said...

dapat jumpa di airport ek?
gud2


jom join contest
weekend@sheffield klik klik
menang 50 pound di blog joegrimjow
tak menang pun boleh tolong pomot weekend@sheffield
;-)