>

Sunday, July 27, 2008

OBS: Suatu Kesimpulan

بسم الله الرحمن الرحيم

The image “http://profile.ak.facebook.com/object3/1719/29/n20610357117_4389.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

Apa yg aku dapat daripada OBS:

1) Parut atas kepala akibat dahan yg terjatuh di Teluk Sekadeh

2) Kaki yg makin kuat sebab terpaksa daki ke dorm Tahan sebanyak 148 anak tangga dan dipaksa joging setiap pagi juga jungle trekking mendaki 8 bukit.

Dorm atas bukit

3) Kulit yg semakin hitam.

4) Parut-parut akibat pacat dan duri

5) Berat yg berkurang. Ada orang yg kurang 10 kg, tapi tu bukan aku. Ada gak orang yg tambah 5 kg, dan tu jugak bukan aku. Aku kehilangan beberapa kilo jer....

A Place to Remember

bersama Abang Fadzly yg super baik

Tapi, tu sume x penting sangat. Apalah sangat luka2, parut2 dan berat tu kan? Apa yg lebih penting yg aku dapat daripada OBS:

1) Friends. Even dah dua tahun kenal di kolej, still, ade yg x pernah aku cakap, dan ade yg jarang aku cakap. Tapi di OBS, aku bercakap ngan sume org. Mane yg aku x knal sebelum ni, kini aku dah knal hati budi diorg. Mana yg x rapat, dah jadik lebih rapat. Dan friendship quote yg aku dapat di OBS:

Kawan tu bukan macam maggie, senang dibuat dan senang dihabiskan (TQ Aisha Fat for this quote)

2) Ilmu. Terlalu banyak ilmu yg aku pelajari di OBS. Pertama-tama, ilmu first aid daripada Mr Krishna. Kedua, ilmu navigation menggunakan kompas. Jenuh aku mengukur peta dan mencari bearing. Next, ilmu mengikat tali. X sangka, amat berguna ikatan yg aku pelajari di OBS. Kemudian, ilmu survival. Semasa camping seorang diri selama 3 hari, aku belajar cara untuk survive berseorangan.

3) Pengalaman. Ilmu boleh dipelajari melalui buku dan sumber2 lain. Tapi, pengalaman amat sukar dicari melainkan kiter melakukan sendiri perkara itu. Di OBS, aku melakukan perkara2 yg x pernah aku terfikir nak buat. Rock climbing yg begitu susah, rappeling, iaitu menuruni gaung menggunakan tali, whaling, iaitu mengendalikan kapal layar tanpa enjin dan berlayar jauh, berkayak mengelilingi Pulau Pangkor, pengalaman menjadi navigator dan sebagainya.

4) Tidak Mudah Berputus Asa. Banyak gile aktiviti di OBS yg menguji mental dan fizikal. Selalu je aku berfikir yg aku x mampu lakukannya. Masa berkayak kelilingi Pangkor, aku dah rasa amat letih dan rasa malas berkayuh. Masa rock climbing, aku tersangkut lama dan rasa nak give up. Tapi, setelah berulang kali mencuba, akhirnya aku berjaya. Inilah misi OBS, iaitu push participant to the limit. Dan aku sedar, limit seseorang itu x jelas, ape yg kiter fikirkan, itulah yg menjadi limit kiter. Jika kita yakin kiter mampu, maka, mampulah kiter.

5) Aku kenal diri sendiri. Terutamanya melalui aktiviti 'hot seat'. Dalam aktiviti ni, kawan2 kiter akan komen pasal diri kiter. Baru aku sedar (ye ke??) aku ni kurang pandai bersosial dan kurang mesra sebelum ni. Ramai gak yg cakap:

Aku lebih suka J-pah di OBS berbanding J-pah di kolej

Walaupun aku xdela paham sangat apekah perbezaan aku di kolej dan di OBS, tapi, akan aku fikirkanla lpas ni. Kalau korg ade idea, tolong la bgtau ye...

Your pain is our pleasure

Cogankata yg aku menyampah sekali. Walaupun masa di OBS, aku menghitung hari untuk pulang, tapi hakikatnya, aku dah rindu semula OBS. Walaupun letih di sana, tapi rasa best amat, disebabkan kawan2 yg best amat. Akan ku kenang OBS sepanjang masa.....

Geng mencuci pinggan

Kepada juniors PNB, mesti korg da x sabar2 nak gi OBS kan? Jangan risau, aktiviti amat best dan menyeronokkan. Korang xkan busan di sana. Memetik kata2 seniors kami:

Rindu sangat OBS, rasa nak pergi lagi sekali.

Aku nak sangat pergi OBS lagi, tapi parents aku x bagi


Maka, bersabarlah juniorsku. Masa korg akan tiba dan korg akan enjoy di OBS, percayalah.

Kepada ex-bounders, congratz, you survived. Ho Chuey!!!!

Photobucket

No comments: