>

Friday, November 11, 2011

Venture Capitalizing

بسم الله الرحمن الرحيم

Menurut Wikipedia, venture capital adalah:

Venture capital (VC) is financial capital provided to early-stage, high-potential, high risk, growth startup companies. The venture capital fund makes money by owning equity in the companies it invests in, which usually have a novel technology or business model in high technology industries, such as biotechnology, IT, software, etc.

Itulah apa yang kami lakukan sekarang.

Aku, Apen, Milo dan Aishafat sekarang ditempatkan di PNB Private Equity Resource Corporation Sdn Bhd, sebuah syarikat milik penuh PNB. Fokus kami di sini adalah secara asasnya untuk menjalankan 'venture capital'.

Ruang kerja kami

Aku dan Apen ditempatkan di bahagian belakang pejabat, agak tersembunyi tempat kami. Atas terhadnya meja dan komputer di sini, aku dan Apen terpaksa berkongsi satu meja dan kami terpaksa membawa komputer riba sendiri. Takpelah, ok je, bolehlah kami 'berbincang' atau nama lainnya berborak. Kurang bosan sikit.

Kami diberi tugasan untuk meneliti beberapa syarikat yang menguntungkan andai dilabur. Kami dikehendaki menulis report mengenai syarikat tersebut dan memberikan pendapat kami sendiri mengenai adakah syarikat tersebut wajar untuk kita masuk dan labur ke dalamnya. Setiap hari kerjaku adalah membelek pembentangan syarikat lalu menulis proposal, di samping mencari maklumat tambahan mengenai syarikat tersebut.

Seminggu lagi kami akan ditempatkan di sini, tak tahulah, apa lagi yang bakal kami hadapi.

Rakan-rakan yang lain mempunyai pengalaman yang berbeza, sebab mereka ditempatkan di bahagian lain daripada satu sama lain. Suasana kelas yang meriah dan hingar bingar kembali dirindui.

Inilah realiti pekerjaan.

Photobucket

No comments: