>

Monday, April 4, 2011

Bercinta Sampai ke Syurga

بسم الله الرحمن الرحيم

Pertamanya, tajuk entri kali ini adalah diambil daripada tajuk buku keluaran Ustaz Hasrizal. Namun, andai anda mengharapkan ulasan buku itu di sini, anda akan kecewa kerana itu bukanlah isi sebenar entri ini.

Dahulu, sebelum berkahwin (malah sebelum tahu siapa pun bakal aku kahwini), aku sudah menanamkan azam di dalam hati:

Lepas berkahwin, bulan maduku nanti adalah di Makkah dan Madinah!!!

Lantas, aku pun berkahwin... (nak pendekkan cerita)

Alhamdulillah, aku dan Ajah diberikan kesempatan, kelapangan masa serta kecukupan bekalan untuk menyahut jemputan Allah ke tanah suci Makkah dan Madinah. Alhamdulillah, setelah hampir seminggu berada di bumi mulia itu, kami selamat pulang semula ke London untuk meneruskan kehidupan yang juga merupakan suatu perjuangan. Penerbangan Egypt Air selamat mendarat di lapangan terbang Heathrow pada jam 9:20 malam semalam.


Tidak dapat digambarkan kegembiraan berada di tanah suci. Setibanya di Makkah, hati meronta-ronta ingin cepat masuk untuk melihat Kaabah. Itulah pusat kiblat umat Islam. Ke situlah arah aku bersolat selama lebih 20 tahun ini. Di sekitar itulah pelbagai sejarah umat Islam dilakar. Bukan sekadar zaman Rasulullah S.A.W., tetapi sejarah peradaban manusia beragama juga turut terlakar di situ. Itulah tempat Nabi kita berjuang. Oh, banyak sungguh peristiwa yang berlaku. Namun, yang paling menggiurkan sudah pasti ganjaran beribadat di masjidil haram.

Rasulullah SAW bersabda: “Solat di masjidku (Masjid Nabawi) lebih afdal daripada 1,000 kali solat di masjid lain kecuali Masjidilharam, dan solat di Masjidilharam lebih afdal daripada 100 kali solat di masjid-Ku ini (iaitu 100 ribu kali di masjid lain)”
(HR Ahmad)

100000 kali sahabat-sahabat sekalian. Berapa lama diperlukan untuk kita dapat 100000 solat? Betapa pemurahnya Allah kepada hambaNya. Kira sendirilah kawan-kawan untuk dapat anggaran waktunya. Ini bukan blog matematik.

Kemudian, kami turut berkesempatan menziarahi kota Nabi, Madinah al-Munawarah. Terasa begitu sayu dan syahdu apabila membayangkan suatu ketika dahulu, di sinilah Nabi dan para sahabat berhalaqah, berbincang serta menyebarkan Islam. Di sinilah empayar Islam mula terbina.

Oh, kali ini aku tidak berniat untuk menceritakan pengalamanku di dua tanah suci ini, mungkin lain hari akan diceritakan.

******************************

Semua daripada kita mengimpikan bulan madu yang terindah. Sebut sahaja tempat-tempat dalam dunia ini, mungkin Paris, Rome, Venice atau Amsterdam menjadi destinasi pilihan. Benar, tiada masalah untuk ke tempat-tempat berkenaan. Namun, alangkah ruginya andai tidak terlintas pun dalam hati kita untuk ke tanah suci bersama pasangan kita. Bukankah ianya kenangan terindah andai dapat berbulan madu sambil beribadah secara khusus untuk menggapai keredhaan Allah. Pahala dilipatgandakan, bukankah itu hadiah terindah buat diri dan pasangan kita?

Perkahwinan bukanlah suatu jaminan kegembiraan. Perkahwinan memerlukan pengorbanan. Perkahwinan yang bahagia dunia dan akhirat memerlukan keberkatan. Keberkatan itu datangnya daripada Allah. Bagaimana pula ingin mendapat keberkatan itu? Sudah tentu dengan menjadi hamba yang bertakwa kepadanya. Dengan takwalah, dua insan akan terus bersahabat ketika akhirat nanti. Allah berfirman:

http://c0022506.cdn1.cloudfiles.rackspacecloud.com/43_67.png
Pada hari itu sahabat-sahabat karib: setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh).
(az-Zukhruf: 67)

Buat yang sedang bercinta, mencari cinta mahupun yang sudah berkahwin, renungkanlah, adakah cinta kita itu cinta yang mendekatkan diri kita dengan Allah? Atau sekadar cinta buta yang membutakan diri kita daripada maksiat dan kefasikan. Atau adakah kalimat 'cinta suci' itu benar-benar suci andai dipalit dengan dosa?


Buat yang membaca. Marilah tanamkan azam dalam diri untuk kita mengejar cinta yang diredhai Allah. Cinta yang mendekatkan diri kepada Allah. Tanamkanlah azam untuk mengutamakan tanah suci sebagai destinasi pilihan berbulan madu, barulah disusuli dengan tempat-tempat yang lain. Sentiasalah berdoa supaya hati kita tidak dipalingkan daripada cinta hakiki, kepada Allah Rabbul Alamin. Kejarlah cinta yang membawa kita ke syurga, bukan syurga di dunia, tetapi syurga di akhirat sana.

Bercinta Sampai ke Syurga

Itu impian kami suami isteri bersama. Aku pasti, itu adalah impian semua. Namun, sejauh manakah kita berusaha ke arahnya?

Aku bukan Doktor Cinta, bukan juga Pakar Perkahwinan.

http://c0022506.cdn1.cloudfiles.rackspacecloud.com/43_69.png
(Mereka itu ialah) orang-orang yang beriman akan ayat-ayat keterangan Kami, serta mereka menjadi orang-orang Islam yang taat patuh,

http://c0022506.cdn1.cloudfiles.rackspacecloud.com/43_70.png
(Mereka diberi sebaik-baik balasan dengan dikatakan kepada mereka): "Masuklah kamu ke dalam Syurga bersama-sama isteri-isteri kamu (yang beriman), dengan menikmati sepenuh-penuh kegembiraan dan kesenangan". (az-Zukhruf: 69-70)

Photobucket